De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin Oral-B elektrische tandenborstels worden aangeprezen. In de commercial deelt een “mondhygiënist en onafhankelijk onderzoeker” mee, naar aanleiding van de opmerking dat tandplak toch ook met een gewone tandenborstel verwijderd kan worden: “Onafhankelijke klinische onderzoeken laten zien dat de meeste elektrische tandenborstels veel effectiever zijn. (…) Door de vorm en de snelheid waarmee de borstel heen en weer beweegt, wordt er meer plak verwijderd.” Ondertussen wordt in naast elkaar getoonde beelden (“side-by-side”) het verschil in effectiviteit bij het verwijderen van tandplak tussen het poetsen met een handtandenborstel en met een Oral-B elektrische tandenborstel gevisualiseerd.
De klacht
Om het effect van het “wetenschappelijk bewezen” verwijderen van tandplak te laten zien, wordt in de commercial een kies getoond die door een borstel van Oral-B van bovenaf geheel wordt omvat. Geen enkele Oral-B borstel kan dit, laat staan dat zo tandplak kan worden verwijderd. Er is sprake van grove misleiding en onwaarheid.
Het verweer
Onafhankelijke klinische onderzoeken tonen aan dat elektrische oscillerende-roterende tandenborstels, zoals de in de commercial getoonde Oral-B tandenborstel, significant effectiever zijn dan (gewone) handtandenborstels in het verwijderen van tandplak. Adverteerder verwijst ter onderbouwing hiervan naar de conclusie van een systematic review dat de internationale non profit organisatie Cochrane Collaboration in 2005 heeft gedaan en de update van deze systematic review uit 2011. Ook de mondhygiënist en onafhankelijk onderzoeker die in de commercial optreedt, heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat elektrische tandenborstels meer tandplak verwijderen dan handtandenborstels.
Om de bewezen grotere effectiviteit van elektrische tandenborstels goed te kunnen visualiseren, is deze in de side-by-side op ‘versimpelde’ wijze geïllustreerd. Tandplak is in werkelijkheid transparant en niet bruingeel van kleur en de Oral-B borstelkop wordt wat meer van boven getoond dan bij gebruik het geval is. Dit doet echter niet af aan het feit dat de elektrische Oral-B borstelkop door de vorm en de snelheid waarmee de kop heen en weer beweegt meer tandplak verwijdert dan de (gewone) handtandenborstel. In de televisiecommercial is geen sprake van grove misleiding, onwaarheid of anderszins strijd met de Nederlandse Reclame Code.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van adverteerder is gehandhaafd en nader toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden televisiecommercial wordt geclaimd dat de meeste elektrische tandenborstels veel effectiever zijn in het verwijderen van tandplak dan gewone (hand)tandenborstels. Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat deze claim juist is en door onafhankelijke onderzoeken wordt ondersteund.
Om te laten zien dat het verschil in effectiviteit bij de verwijdering van tandplak wordt veroorzaakt door de vorm van de elektrische tandenborstel en de snelheid waarmee de borstelkop heen en weer beweegt, bevat de commercial een stilistische weergave van het poetsen van een of meer kiezen met een handtandenborstel en een Oral-B tandenborstel. Dat daarbij wordt getoond dat de borstelkop van de elektrische tandenborstel een kies geheel omvat, wat in werkelijkheid veelal niet mogelijk is, betekent niet dat sprake is van misleiding met betrekking tot de geclaimde effectiviteit van de elektrische tandenborstel bij tandplakverwijdering. Voor de gemiddelde consument is voldoende duidelijk dat de vergelijkende beelden een versimpelde weergave betreffen van de werking van beide soorten tandenborstels.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.