a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

niet-commerciele reclame

Dossiernr:

2010/00217

Datum:

29-04-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

 

Het betreft een Postbus 51 televisie-commercial van de Rijksoverheid waarin wordt gezegd: “Stemmen kan voortaan bij ieder stemlokaal binnen je eigen gemeente. Bijvoorbeeld in de buurt van je lievelingsoma. En natuurlijk op weg naar huis. Of als je van je werk komt. Dus combineer het nuttige met het aangename en stem op 3 maart waar het jou uitkomt binnen je eigen gemeente. En vergeet je stempas en identiteitsbewijs niet”. Terwijl de laatste zin wordt uitgesproken komt de tekst “3 maart. Gemeenteraadsverkiezingen. Vergeet je stempas en ID-bewijs niet” in beeld.

 

De klacht

 

De suggestie wordt gewekt dat men voor de gemeenteraadsverkiezingen in heel Amsterdam kan stemmen. Dit geldt echter in Amsterdam niet voor de deelraden. Temeer nu het Paleis op de Dam in Amsterdam in de reclame wordt getoond acht klager de informatie van de Rijksoverheid niet adequaat.

 

Verweer

 

De mogelijkheid om bij ieder stemlokaal te stemmen binnen de gemeente geldt  voor heel Nederland. Het feit dat er in Amsterdam tegelijkertijd met de gemeenteraadsverkiezingen, verkiezingen plaatsvinden voor de deelraden, is gebaseerd op een keuze van de gemeente Amsterdam. De voorlichtingscampagne is landelijk en naar de mening van adverteerder dient de centrale boodschap niet te worden aangepast aan het systeem dat in Amsterdam geldt.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

Nu de commercial aanvangt en eindigt met het bekende Postbus 51 logo (en muziekje) met de tekst ‘Rijksoverheid’, is duidelijk dat sprake is van een landelijke campagne van de overheid. In de commercial wordt gezegd dat je voortaan kan stemmen ‘bij ieder stemlokaal binnen je eigen gemeente’. Aan de hand van drie verschillende voorbeelden wordt in beeld gebracht dat je, ‘waar het jou uitkomt’ kan stemmen binnen ‘je eigen gemeente’. Aan het einde van de commercial komt duidelijk het woord ‘Gemeenteraadsverkiezingen’ in beeld.

Gelet op het voorgaande acht de Commissie het voldoende duidelijk dat de campagne is bedoeld voor de gemeenteraadsverkiezingen in het hele land en niet voor de deelraadverkiezingen die (tegelijkertijd) in de stadsdelen in Amsterdam worden gehouden.

 

Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken