a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

niet-commerciele reclame

Dossiernr:

2010/00236

Datum:

01-06-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De klacht

 

Het betreft het feit dat dat klager een in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen een aantal keer een folder van O.N.S. heeft ontvangen. Dit is volgens klager in strijd met de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR). Ook ontbreekt in de folder het adres waarop O.N.S. benaderd kan worden.

 

De mondelinge behandeling en het verweer

 

Klager verklaart dat hij een Nee/Ja sticker op zijn brievenbus heeft. Op de folder wordt alleen de website www.ons-spijkenisse.nl vermeld en geen adres.

 

Afzender stelt dat bij het verspreiden van de folder de Nee/Nee en Nee/Ja stickers op de brievenbussen worden gerespecteerd, maar dat het een enkele keer mis kan gaan. Afzender heeft slechts drie klachten ontvangen over onjuiste bezorging.  

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) Naar het oordeel van de Commissie moet de gewraakte folder worden aangemerkt als een (ongeadresseerd) reclamedrukwerk in de zin van artikel 1.1 Code VOR, nu daarin de denk­beelden van O.N.S. worden aangeprezen. Niet is weersproken dat de folder van afzender in klagers brievenbus is gedeponeerd, hoewel klager door middel van een Nee/Ja sticker als vermeld in bijlage 1 van de Code VOR kenbaar heeft gemaakt dat hij geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wil ontvangen. Door ongeadresseerd reclamedrukwerk te (doen) deponeren in de van een Nee/Ja-sticker voorziene brievenbus van klager heeft afzender artikel 3.1 van de Code VOR overtreden.

 

2) Verder dient de afzender van reclame zich zodanig te identificeren dat hij gemakkelijk en daadwerkelijk bereikbaar is voor de ontvanger. Naam, adres en woonplaats van de afzender dienen in het ongeadresseerde reclamedrukwerk vermeld te zijn. Nu in de folder slechts het adres van de website is opgenomen, is de Commissie van oordeel dat niet is voldaan aan de eisen die artikel 1.2 van de Code VOR stelt aan de identificeerbaarheid en de bereikbaarheid van de afzender en acht de Commissie voornoemd artikel overtreden.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 1.2 en 3.1 van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk. Zij beveelt afzender aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken