De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiespotje van de PvdA in het kader van “Zeker zijn – van een eerlijke toekomst”.
Samenvatting van de klacht
Klager heeft van ‘pensioen’ en ‘financiële planning’ zijn werk gemaakt. Als ervaringsdeskundige weet hij dat de PvdA niet de zekerheid van een eerlijke toekomst kan bieden. Klager stelt dat in 2016-2017 PvdA-minister Asscher heeft nagelaten iets aan de verhoging van de AOW leeftijd te doen, hoewel het toen economisch weer veel beter ging. Ook PvdA-minister Dijsselbloem bleef zich op het standpunt stellen dat de AOW-leeftijdsverhoging terecht was. Hierdoor missen klager en zijn vrouw ongeveer € 55.000,- aan AOW. Dat is niet ‘eerlijk’ en daarom is het televisiespotje misleidend.
Het oordeel van de voorzitter
De uiting is een televisiespotje van een politieke partij en is ook onmiskenbaar politiek van aard. De uiting verkondigt immers een politieke mening met het oog op komende verkiezingen. Dergelijke uitingen zijn bedoeld om de kiezer kort duidelijk te maken waar een partij voor staat en worden veelal gekenmerkt door een uitgesproken subjectief karakter. Duidelijk is dat het in dit geval een politiek thema betreft waarmee de PvdA partij zich als partij bij de verkiezingen wil profileren. Van misleiding kan onder deze omstandigheden geen sprake zijn. Dit geldt ook indien wordt gesteld dat het verkiezingsthema niet in lijn is met eerder door bepaalde bewindslieden gevoerd beleid. Het grondrecht van vrijheid van meningsuiting brengt immers mee dat politieke partijen aan de kiezer duidelijk moeten kunnen maken welke doelen zij nastreven zonder dat zij rekenschap hoeven af te leggen voor eerder door bewindslieden van die partijen gevoerd beleid. Op grond van het voorgaande wordt beslist als volgt
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.