a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

SMS/internet diensten

Status:

Dossiernr:

2016/00372

Datum:

04-07-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

SMS/internet diensten

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klager gericht e-mailbericht van 18 april 2016, afkomstig van verweerder, met als onderwerp: “Welkom bij Thuis”. Hierin staat – voor zover hier van belang –:

“Ontdek ons nieuwe e-magazine. Bekijk hier de online versie (link)” (…)

“Beste meneer [naam klager],

Thuis is waar je ervaringen deelt, verhalen vertelt, successen viert. En dat is precies wat we in het nieuwe e-magazine Thuis doen. Zo ontdekt u wat we samen met 730.000 leden bereiken en hoe we dat aanpakken.

Verder in Thuis onder andere:

Nu ook ’s avonds antwoord op uw vragen
Hoe worden we onafhankelijk van energieleveranciers?
Ledenraadsverkiezingen: uw stem telt

[ Lees Thuis ] (link)

Contributie 2016/2017                                    Rentebemiddeling  

De contributie voor het                                  Rentebemiddeling? Banken

verenigingsjaar 2016/2017                            wilden er niets van weten.

bedraagt €27,-. Dit bedrag                            Totdat wij ons ermee gingen

wordt rond 24 mei 2016 van                          bemoeien. Dat kan u een flink

uw bankrekening                                           bedrag schelen aan

afgeschreven.                                                Hypotheeklasten.  

>Lees meer (link)                                          >Lees meer (link)

Welkom in het nieuwe verenigingsjaar en veel plezier van uw lidmaatschap”.

 

De klacht

Hoewel klager bij verweerder kenbaar heeft gemaakt dat hij geen prijs stelt op e-mails van verweerder heeft hij deze toch ontvangen. Volgens klager handelt verweerder hiermee in strijd met de Code reclame via e-mail 2012.

 

Het verweer

De e-mail betrof de contributie die klager als lid van de Vereniging Eigen Huis (hierna: VEH) voor het nieuwe lidmaatschapsjaar (2016/2017) dient te betalen. In de e-mail is aangekondigd dat het lidmaatschapsgeld ter hoogte van € 27 rond 24 mei van het rekeningnummer van klager zal worden afgeschreven. Tevens is klager in de e-mail geattendeerd op het nieuwe e-magazine van VEH, “Thuis”, waarin algemene informatie over (het lidmaatschap van) VEH is opgenomen. Indien op de link naar “Thuis” wordt geklikt is onder andere informatie te zien over de verruimde openingstijden van VEH, de ledenraadsverkiezingen en de doelstellingen die VEH in de afgelopen tijd heeft bereikt. VEH meent dat in haar e-mailbericht van 18 april 2016 geen reclame via e-mail wordt gemaakt. VEH meent dat er in voornoemd e-mailbericht geen goederen, diensten of denkbeelden worden aangeprezen noch een dienst wordt gevraagd. Het e-mailbericht dat klager heeft ontvangen bevat volgens verweerder uitsluitend mededelingen in verband met de lidmaatschapsovereenkomst die tussen klager en VEH is gesloten. In het e-mailbericht is een (verplichte) aankondiging van (het moment van) het afschrijven van het lidmaatschapsgeld opgenomen. Daarnaast wordt klager als lid ge- attendeerd op de mogelijkheid om via het e-magazine “Thuis” kennis te nemen van algemene informatie over zijn lidmaatschap en over VEH.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht aldus op dat klager onder verwijzing naar de Code reclame via e-mail 2012 (hierna: Code e-mail 2012) bezwaar maakt tegen de toezending van het hiervoor aangeduide e-mailbericht, omdat dit bericht volgens klager reclame bevat waarvoor hij zich bij het aanmaken van zijn account zegt te hebben afgemeld.

Bij de beoordeling van de klacht dient in de eerste plaats de vraag beantwoord te worden of het door klager ontvangen e-mailbericht als reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) kan worden beschouwd, nu dit door verweerder wordt bestreden. VEH heeft daartoe aangevoerd dat het e-mailbericht uitsluitend mededelingen bevat in verband met de lidmaatschapsovereenkomst die tussen hem en VEH is gesloten.

De onderhavige uiting betreft een aan klager toegezonden e-mailbericht met als onderwerp: “Welkom bij Thuis”. Uit hetgeen is vermeld achter “van” (bovenaan het bericht) blijkt dat het e-mailbericht afkomstig is van verenigingeigenhuis@campagne.veh.nl. Dit duidt naar het oordeel van de Commissie op een marketingcampagne van VEH om haar leden te informeren over het nieuwe e-magazine “Thuis”. In het e-mailbericht wordt gezegd: “Thuis is waar je ervaring deelt, verhalen vertelt, successen viert. En dat is precies wat we in het nieuwe e-magazine Thuis doen”, met verderop in de uiting de link: “lees Thuis”. De Commissie is van oordeel dat het e-mailbericht onmiskenbaar een promotionele strekking heeft nu hierin een product wordt aangeprezen (e-magazine Thuis). Derhalve dient de uiting te worden aangemerkt als reclame-uiting in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Klager heeft onweersproken gesteld dat hij diverse malen aan verweerder heeft meegedeeld geen reclame van haar te willen ontvangen. Gelet hierop heeft verweerder met het toezenden aan klager van reclame via e-mail gehandeld in strijd met artikel 1.3 sub a Code e-mail.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in de artikel 1.3 sub a van de Code e-mail 2012. Zij beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken