De bestreden reclame-uitingen
Opgemerkt wordt dat het gedeelte van de oorspronkelijke klacht dat betrekking had op mededelingen betreffende de door Stella Fietsen op e-bikes verleende garantie ter zitting door klager is ingetrokken. Dat gedeelte van de klacht wordt daarom in deze uitspraak buiten beschouwing gelaten.
De thans nog bestreden reclame-uitingen zijn de volgende uitingen van Stella Fietsen in de Volkskrant en in de Kampioen betreffende (kortings)acties en de e-bike ‘Stella Copenhague’.
I. Uitingen betreffende een (kortings)actie van Stella Fietsen:
a) Advertenties in de Volkskrant van 20 en 23 maart 2017 voor zover daarin staat:
“Nu tot 40% korting op alle e-bikes. Actie geldig t/m 25 maart a.s.” en “Wees er snel bij! Deze actie is alleen deze week geldig!”
b) Advertenties in de Volkskrant van 27 en 30 maart 2017 voor zover daarin staat:
“Nu tot 40% korting op alle e-bikes. Actie geldig t/m 1 april a.s.” en “Wegens succes verlengd! Wees er snel bij! Deze actie is alleen deze week geldig!”
c) Advertentie in de Volkskrant van 20 april 2017 voor zover daarin staat:
“Nu tot 40% korting op alle e-bikes. Actie geldig t/m 22 april a.s.” en “Wees er snel bij! Deze actie is alleen deze week geldig!”
d) Advertentie in de Volkskrant van 1 mei 2017 voor zover daarin staat:
“Gratis e-bike accu upgrade t.w.v. € 200,-. Op=op” en “Wees er snel bij! Deze actie is alleen deze week geldig!”
e) Advertentie in de Volkskrant van 8 mei 2017 voor zover daarin staat:
“Gratis! Accu upgrade t.w.v. € 469,-. Tot 180 km. Op=op” en “Wees er snel bij! Deze actie is alleen deze week geldig!”
f) Advertentie in de Volkskrant van 15 mei 2017 voor zover daarin staat:
“Gratis! Accu upgrade t.w.v. € 469,-. Tot 180 km. Op=op” en “Wegens succes verlengd! Wees er snel bij! Deze actie is alleen deze week geldig!”
g) Advertentie in de Kampioen van april 2017 voor zover daarin staat:
“Lentekorting op alle e-bikes tot 40%. Nu of nooit! Actie loopt t/m 28 april a.s.”
h) Advertentie in de Kampioen van mei 2017 voor zover daarin staat:
“Tot 40% winnaarskorting op alle e-bikes. Actie geldig t/m 27 mei ’17”
i) Advertentie in de Kampioen van juni 2017 voor zover daarin staat:
“Gratis! Accu upgrade t.w.v. € 469,-. Tot 180 km. Op=op. Bij aanschaf na 8 mei 2017 van een nieuwe Stella e-bike uit de Hybrid collectie” en “deze actie is geldig t/m zaterdag 1 juli”.
II. Uitingen betreffende de ‘Stella Copenhague’:
j) De hiervoor met b) en c) aangeduide advertenties in de Volkskrant, voor zover daarin bij de afbeelding van een e-bike staat: “Stella Copenhague De Europese testwinnaar”. Naast de fiets staat, op een soort label, onder meer (voor zover leesbaar in de overgelegde uitingen):
“ExtraEnergy.org Test Verdict
85 (…)
Test winner
Classic
(…)
March 2017”.
k) De hiervoor met h) aangeduide advertentie in de Kampioen, voor zover daarin staat:
“Copenhague, de beste e-bike van Europa
ExtraEnergy.org E-bike Test 2017
Stella Copenhague Europees Testwinnaar!
De Stella Copenhague is Europees Testwinnaar in de Extra Energy E-bike Test! Stella heeft gerenommeerde Europese fietsmerken achter zich gelaten en daarbij is de Stella Copenhague als allerbeste uit de e-bike test gekomen.”
Bij de afgebeelde fiets hangt een label met daarop, onder een logo, de tekst:
“ExtraEnergy.org Test Verdict
85 vehicles in test
Test Winner
Classic
13 test winners, 27 very good, 24 good, 22 no award
March 2017”.
l) De hiervoor met i) aangeduide advertentie in de Kampioen, voor zover daarin bij de afbeelding van een e-bike staat:
“E-BIKE TEST WINNER” en
“De beste e-bike van Europa
Stella Copenhague
De Stella Copenhague is Europees Testwinnaar in de Extra Energy E-bike Test! Stella heeft gerenommeerde Europese fietsmerken achter zich gelaten en daarbij is de Stella Copenhague als allerbeste uit de e-bike test gekomen.”
Naast de fiets is het hiervoor onder k) beschreven label met het “ExtraEnergy.org Test Verdict” afgebeeld.
De klacht
Ad I.
Klager meent dat Stella Fietsen in strijd met artikel 8.2 en 8.2 d van de Nederlandse Reclame Code (NRC) handelt door in advertenties de suggestie te wekken dat een prijsactie slechts (zeer) tijdelijk van toepassing is, terwijl de actie in werkelijkheid vele weken achter elkaar geldt.
Ad II.
Stella Fietsen handelt in strijd met artikel 8.2 en 8.2 b NRC door in grote advertenties in landelijke dagbladen te beweren dat de Stella Copenhague de beste e-bike van Europa is. Door op de achtergrond een logo van ExtraEnergy.org met ‘test verdict’ te plaatsen wordt de indruk gewekt dat sprake is van een officiële uitverkiezing tot beste fiets van Europa, maar dit is volgens klager geenszins het geval.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Ad I.
Stella Fietsen betwist dat zij in de Volkskrant vele weken achter elkaar dezelfde actie met korting tot 40% heeft gevoerd. De in de Volkskrant van 20 en 23 maart 2017 (uiting a) geadverteerde actie is een week later wegens succes met één week gecontinueerd (uiting b). Deze actie heeft daarmee slechts twee weken gelopen, van 20 maart t/m 1 april 2017. De in de Volkskrant van 20 april 2017 aangekondigde kortingsactie tot 40% (uiting c) heeft niet aansluitend plaatsgevonden aan de tot 1 april 2017 geldende actie. Tussendoor is een andere kortingsactie van toepassing geweest. De advertentie van 1 mei 2017 (uiting d) betreft een gratis e-bike accu upgrade ter waarde van € 200,-. Van 8 mei t/m 20 mei 2017 gold de – één maal wegens succes met een week verlengde – actie van een gratis accu upgrade ter waarde van € 469,-. Uit het voorgaande blijkt dat Stella Fietsen in acht weken tijd drie verschillende acties heeft gevoerd.
De in de advertenties in de Kampioen aangeboden acties hebben logischerwijs een geldigheid van een maand, aldus adverteerder, omdat de Kampioen een maandblad is. In twee van de door klager overgelegde advertenties uit de Kampioen (uitingen g en h) wordt een korting tot 40% aangeboden. Adverteerder stelt dat ook hierbij moeilijk kan worden volgehouden dat Stella Fietsen structureel 40% korting biedt.
Ad II.
In de advertenties in de Volkskrant en de Kampioen wordt niet geclaimd dat de Stella Copenhague de beste fiets van Europa is, zoals klager stelt. Vermeld wordt dat de Stella Copenhague “de Europese testwinnaar” of “de beste e-bike van Europa” is. Daarbij staat een duidelijk logo van het testinstituut, het Duitse e-bikeplatform ExtraEnergy. Hierdoor is zichtbaar welk instituut de test heeft uitgevoerd en in welke categorie de test heeft plaatsgevonden. De consument heeft zo de mogelijkheid de bron te onderzoeken en de bewering in de advertenties op waarde te schatten. Adverteerder legt een persbericht van het testinstituut over waaruit blijkt dat de Stella Copenhague “in de genoemde categorie” heeft gewonnen.
Naar aanleiding van klagers vraag of de test van ExtraEnergy serieus kan worden genomen, legt Stella Fietsen een verklaring over van “de fietsexpert binnen de ANWB, eindverantwoordelijk voor alles op het gebied van (elektrische) fietsen”, die verklaart “Met recht kunnen we ExtraEnergy uitroepen tot hét fietstestinstituut van Europa en daarbuiten”.
Stella Fietsen verzoekt de Commissie de klacht ongegrond te verklaren.
De mondelinge behandeling
Klager heeft zijn klacht betreffende de prijsacties gehandhaafd en nader toegelicht. Met betrekking tot de uitingen waarin de Stella Copenhague als Europees testwinnaar en de beste e-bike van Europa wordt aangeprezen, heeft klager – met instemming van adverteerder – een overzicht overgelegd van de resultaten van de betreffende door ExtraEnergy uitgevoerde test. Uit dit overzicht blijkt dat er 85 e-bikes zijn getest en dat de Stella Copenhague de testwinnaar is in de categorie ‘Classic’. In deze categorie zijn volgens klager echter slechts vier e-bikes getest, zodat het overdreven is om te spreken van “de beste e-bike van Europa”. Overigens heeft klager verklaard niet meer te betwisten dat ExtraEnergy een serieus testinstituut is.
Het standpunt van adverteerder met betrekking tot de kortingsacties is gehandhaafd en nader toegelicht. Desgevraagd heeft adverteerder meegedeeld dat de in de Kampioen geadverteerde acties (van een maand) de acties uit de Volkskrant (van een week) weliswaar deels overlappen, maar als aparte acties moeten worden gezien omdat de korting, mede afhankelijk van de voorraad, steeds aan een ander model fiets kan zijn gerelateerd.
De zitting is kort geschorst om adverteerder de gelegenheid te geven te overleggen over de door klager ter zitting ingebrachte stukken betreffende de test van ExtraEnergy. Vervolgens heeft adverteerder meegedeeld van de (in het verweer genoemde) ‘fietsexpert’ van de ANWB te hebben begrepen dat de 85 e-bikes alle op dezelfde manier door het testinstituut zijn getest, waarna iedere e-bike een waardeoordeel (cijfer) heeft gekregen. Pas daarna zijn de e-bikes in 13 categorieën verdeeld met per categorie een testwinnaar. Aan de Stella Copenhague is het predicaat ‘test winnaar’ in de categorie ‘Classic’ verleend. Adverteerder stelt dat zij, ondanks het feit dat de 12 andere (deels soortgelijke) categorieën ook een testwinnaar kennen, in haar reclame-uitingen de Stella Copenhague “de beste e-bike van Europa” mag noemen, omdat de ‘Classic’-categorie de meest verkochte categorie e-bikes in Europa is. In de afbeelding van het predicaat wordt duidelijk de categorie ‘Classic’ vermeld.
Het oordeel van de Commissie
Ad I Kortingsacties
1. In de bestreden advertenties in de Volkskrant van 20 (en 23) maart, 27 (en 30) maart en 20 april 2017 (uitingen a, b en c) staat telkens het aanbod “nu tot 40% korting op alle e-bikes”. Daarbij wordt vermeld dat de actie geldig is t/m de datum aan het eind van de betreffende week en wordt gezegd: “Wees er snel bij! Deze actie is alleen deze week geldig!” In de bestreden advertenties in de Kampioen van april en mei 2017 (uitingen g en h) wordt eveneens – onder de noemer “lentekorting” en “winnaarskorting” – een korting tot 40% op alle e-bikes geadverteerd. De uiting in het aprilnummer van de Kampioen bevat de mededeling “Nu of nooit! Actie loopt t/m 28 april a.s.” en de uiting in het meinummer vermeldt als einddatum van de actie 27 mei 2017.
2. In de uitingen wordt gesuggereerd dat de actie “tot 40% korting op alle e-bikes” steeds een tijdelijke, kortdurende actie met een vaste einddatum is. In de praktijk blijkt deze kortingsactie echter (in ieder geval) te hebben gegolden van 20 maart t/m 27 mei 2017. Daarbij is niet van belang dat Stella Fietsen naar haar zeggen gedurende de actieperiode – al naar gelang de voorraad – kan beslissen dat de kortingsactie van toepassing wordt op een ander model e-bike. De consument leest in de advertenties immers alleen dat sprake is van korting tot 40% “op alle e-bikes” en deze actie is niet beëindigd op de in de advertenties in de Volkskrant en in het aprilnummer van de Kampioen genoemde einddatum. Het kan toelaatbaar worden geacht dat een adverteerder een actie die aanvankelijk voor een bepaalde tijd wordt aangeboden wegens succes een keer verlengt. In het onderhavige geval is echter sprake van een vrijwel voortdurende verlenging van een steeds voor een beperkte tijd aangekondigde kortingsactie tot 40%. Hierdoor is feitelijk sprake van een standaard korting. Door te adverteren met een kortdurende kortingsactie die op een bepaalde datum afloopt terwijl de actie in werkelijkheid gedurende een lange, aaneengesloten periode doorloopt, wordt bij de gemiddelde consument ten onrechte een gevoel van urgentie opgeroepen.
3. Gelet op het voorgaande gaan naar het oordeel van de Commissie de advertenties in de Volkskrant (uitingen a, b en c) en de advertentie in het aprilnummer van de Kampioen (uiting g) gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 NRC, nu in deze uitingen wordt beweerd dat de onderhavige, telkens identieke kortingsactie op een bepaalde datum afloopt terwijl dat in werkelijkheid niet het geval blijkt te zijn. Omdat de gemiddelde consument daardoor tot het nemen van een besluit over een transactie kan worden gebracht dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dit oordeel geldt niet voor de onder h genoemde uiting in de Kampioen van mei 2017, nu niet is gebleken dat de actie met korting tot 40% ook na de in deze uiting genoemde einddatum van 27 mei 2017 is voortgezet.
4. Gelijke overwegingen als hiervoor weergegeven gelden voor de advertenties in de Volkskrant van 8 en 15 mei 2017 (uitingen e en f), waarin een “gratis accu upgrade t.w.v. € 469,-” wordt aangeboden met daarbij de mededeling “Wees er snel bij! Deze actie is alleen deze week geldig!” Uit de advertentie in het juninummer van de Kampioen (uiting i) blijkt echter dat deze actie geldt t/m “zaterdag 1 juli” en “bij aanschaf na 8 mei 2017 van een nieuwe Stella e-bike uit de Hybrid collectie”. Hoewel in de betreffende advertenties in de Volkskrant wordt gesuggereerd dat sprake is van een actie van telkens een week, heeft de actie van een gratis accu upgrade (in ieder geval) gegolden van 8 mei t/m 1 juli 2017.
5. Gelet op het voorgaande gaan de advertenties in de Volkskrant van 8 en 15 mei 2017 (uitingen e en f) gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 NRC, nu in deze uitingen met nadruk wordt beweerd dat de onderhavige, telkens identieke actie slechts een week geldig is terwijl dat blijkens de advertentie in het juninummer van de Kampioen niet het geval is. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de met e) en f) aangeduide uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dit oordeel geldt niet voor de onder i) genoemde uiting, nu niet is gebleken dat de actie van een gratis accu upgrade t.w.v. € 469,- ook na de in deze uiting genoemde einddatum van 1 juli 2017 is voortgezet.
6. In de met d) aangeduide advertentie in de Volkskrant van 1 mei 2017 wordt de die week geldende actie van een “gratis e-bike accu upgrade t.w.v. € 200,-” aangeboden. Niet is gesteld of gebleken dat de genoemde actieperiode van een week in dit geval niet juist is. Daarom wordt de tegen deze uiting gerichte klacht afgewezen.
Ad II Stella Copenhague
7. Klager maakt bezwaar tegen de aanprijzing (in de met j, k en l aangeduide uitingen) van de Stella Copenhague e-bike als “de Europese testwinnaar” of “Europees testwinnaar” en/of “de beste e-bike van Europa”.
8. Niet is in geschil dat de Stella Copenhague samen met 84 andere e-bikes is getest door het testinstituut ExtraEnergy en dat op grond van de resultaten in de test aan deze e-bike het predicaat “testwinnaar” in de categorie ‘Classic’ is toegekend. Uit het ter zitting overgelegde overzicht van de testresultaten van de 85 beoordeelde e-bikes is de Commissie gebleken dat de e-bikes – op enig moment – in 13 categorieën zijn ingedeeld en dat in elke categorie een testwinnaar is aangewezen. Verder is gebleken dat in de categorie ‘Classic’, waarin de Copenhague tot winnaar is uitgeroepen, vier e-bikes hebben deelgenomen.
9. Nu de Stella Copenhague één van de 13 testwinnaars is en de categorie waarin de Copenhague tot winnaar is verkozen slechts vier deelnemende e-bikes kent, is naar het oordeel van de Commissie de aanduiding van de Copenhague als “(de) Europese testwinnaar” en “de beste e-bike van Europa” in de uitingen niet gerechtvaardigd. Dat aanprijzing van de Copenhague met deze aanduidingen toegestaan is omdat ‘Classic’ de meest verkochte soort e-bike is, zoals adverteerder stelt, acht de Commissie niet aannemelijk gemaakt. Adverteerder heeft geen onderbouwing aangevoerd voor haar stelling dat de ‘Classic’ e-bike het meest verkocht wordt en heeft niet aannemelijk gemaakt dat de Copenhague om die reden beter is dan de testwinnaars in sommige andere categorieën e-bikes die – naar adverteerder heeft erkend – vergelijkbaar zijn met de categorie ‘Classic’, zoals de categorie ‘Easy’ (38 geteste e-bikes) en ‘City-Comfort’ (6 geteste e-bikes).
10. Op grond van het voorgaande wordt naar het oordeel van de Commissie met de aanprijzing van de Stella Copenhague als “de Europese testwinnaar”, “Europees testwinnaar” en “de beste e-bike van Europa” in de met j, k en l aangeduide uitingen voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie verstrekt over de voordelen van de aangeprezen e-bike als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8.2 NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie – de aanschaf van de Stella Copenhague – te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Conclusie
11. Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen onder 2 en 3 acht de Commissie de met a, b, e en g aangeduide uitingen betreffende de kortingsactie tot 40% misleidend en daardoor in strijd met artikel 7 NRC.
Op grond van hetgeen is overwogen onder 4 en 5 acht de Commissie de met e en f aangeduide uitingen betreffende de actie van een gratis accu upgrade t.w.v. € 469,- misleidend en daardoor in strijd met artikel 7 NRC.
Gelet op hetgeen is overwogen onder 9 en 10 acht de Commissie de met j, k en l aangeduide uitingen betreffende de aanprijzing van de Stella Copenhague misleidend en om die reden in strijd met artikel 7 NRC.
Op grond van hetgeen is overwogen onder 3, 5 en 6 kan de tegen de met d, h en i aangeduide uitingen gerichte klacht niet slagen.
12. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de onder “De bestreden reclame-uitingen” met a, b, c, e, f, g, j, k en l aangeduide uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af.