De bestreden reclame-uitingen
In de klacht zijn de volgende uitingen genoemd:
A. Een televisiecommercial van Stella Fietsen. In de commercial zegt de voice-over:
“De massa vermijden, maar wel goed voorbereiden. Dat doe je met een e-bike van Stella. Wees goed voorbereid op mooie fietsmomenten en maak tijdelijk gebruik van extra hoge kortingen op de meest verkochte e-bikemodellen van 2020. Download de gratis brochure op stella.nl.” De gesproken tekst verschijnt ook in beeld.
B. De advertentie van Stella Fietsen in AD Amersfoortse Courant van 3 april 2020.
In de advertentie is onder meer een e-bike afgebeeld met daarbij, in een gekleurd vlakje, het logo van rai en daarboven het woord “genomineerd” en onder het logo de tekst “E-BIKE van het JAAR 2020”.
Onder de afbeelding van de fiets staat: “E-bike van het jaar 2020.
Genomineerd”.
De klacht
Er wordt volgens klager geschermd met de tekst en het logo ‘RAI E-bike van het jaar 2020’. Vervolgens staat daaronder in kleine lettertjes “Genomineerd”. Klager vindt dit bijzonder misleidend voor de niet nauwkeurige lezer.
Het verweer
Adverteerder voert aan dat op twee plaatsen in de advertentie duidelijk wordt gecommuniceerd dat het om een ‘nominatie’ gaat. Stella pretendeert nergens dat de e-bike daadwerkelijk ‘E-bike van het jaar’ is. Omdat duidelijk wordt vermeld dat het een nominatie betreft, is er geen sprake van misleiding en ziet adverteerder geen aanleiding om de advertentie aan te passen.
Het oordeel van de voorzitter
Beoordeeld moet worden of in de reclame van Stella Fietsen wordt gesuggereerd dat de aangeprezen Stella e-bike (door rai) verkozen is tot e-bike van het jaar 2020, terwijl deze e-bike in werkelijkheid alleen is genomineerd.
Voor zover de klacht de (onder A beschreven) televisiecommercial betreft, kan de klacht niet slagen. In de commercial komt de aanduiding ‘(genomineerd) e-bike van het jaar 2020’ in woord of beeld niet voor.
Voor zover de klacht is gericht tegen de krantenadvertentie, kan deze evenmin slagen. De voorzitter acht de uiting in haar geheel bezien voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk. Weliswaar is in het gekleurde vlakje het woord “genomineerd” beduidend kleiner gedrukt dan de tekst “E-BIKE van het JAAR 2020”, maar direct onder de afbeelding van de e-bike staat de goed leesbare mededeling “E-bike van het jaar 2020. Genomineerd”. Aldus is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat sprake is van een nominatie en (nog) niet van een uitverkiezing tot e-bike van het jaar 2020.
Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De voorzitter wijst de klacht af.