a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2019/00200

Datum:

06-05-2019

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website www.nrv.nl  voor zover daar een reis naar Thailand, Vietnam en Cambodja wordt aangeprezen met zogeheten “Gegarandeerd vertrek”. Bij de 22 dagen durende reis met vertrekdatum 15/07 staan 2 icoontjes achter de vertrekdatum afgebeeld met de volgende betekenis: “Gegarandeerd Vertrek” en “Nederlandstalige reisleiding”.

 

De klacht

Deze kan als volgt worden samengevat.

Klager heeft bij adverteerder bovenvermelde reis geboekt met vertrekdatum 15 juli 2019 Vier maanden voor vertrek is de reis gecanceld vanwege te weinig deelnemers. De belofte met betrekking tot het gegarandeerd vertrek wordt dus niet nagekomen, aldus klager.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Gegarandeerd vertrek houdt in dat de reis op de betreffende vertrekdatum definitief doorgaat, ongeacht of het minimumaantal deelnemers is behaald. Bij hoge uitzondering wordt een reis toch geannuleerd, hieraan liggen dan gewichtige redenen ten grondslag. In het geval van klager waren dit de volgende redenen.

De reis van klager stond vanaf november 2018 op de website.

Toen klager boekte (voor 2 personen, in januari 2019) waren er nog geen andere boekingen. Tot het moment van annulering (20 maart 2019) zijn daar geen boekingen bijgekomen. Wanneer twee klanten op een reis geboekt zijn, is geen sprake van een groepsreis, aldus adverteerder. Klanten boeken bewust voor een groepsreis met meerdere reizigers.

De vertrekdatum van deze reis (15 juli 2019) lag in het hoogseizoen. Adverteerder had er door het lage aantal boekingen geen vertrouwen in dat er nog boekingen bij zouden komen. Het leek adverteerder beter om de reis vroegtijdig te annuleren en klager een alternatief of compensatie aan te bieden dan dit pas later te doen. Aan klager zijn alternatieve reizen aangeboden (dezelfde reis maar dan met vertrekdatum 23 juli, en een reis naar Vietnam en Cambodja  met vertrekdatum 22 juli), maar klager heeft voor annulering en een vergoeding gekozen.  

 

Het oordeel van de voorzitter

Klager vindt de uiting misleidend omdat de belofte met betrekking tot het  “Gegarandeerd vertrek” volgens hem niet wordt waargemaakt.

Uitingen als de onderhavige, waarin uitdrukkelijk wordt geadverteerd met een vertrekgarantie, zullen in het bijzonder een consument aanspreken die op voorhand duidelijkheid wenst over de vraag of de reis zal doorgaan of niet. De gemiddelde consument zal de term “Gegarandeerd Vertrek” aldus opvatten, dat sprake is van een reis waarvan bij voorbaat zeker is dat de reis zal doorgaan, ook wanneer er bijvoorbeeld weinig deelnemers zijn. De toevoeging “Gegarandeerd Vertrek” dient dan ook zorgvuldig te worden gebruikt.

In het onderhavige geval gebruikt adverteerder de term “Gegarandeerd Vertrek” als volgt. Zij vermeldt op haar website dat het een reis met “Gegarandeerd Vertrek” betreft, kennelijk nog voordat er aanmeldingen zijn. Als er vervolgens maar twee deelnemers zijn, zoals in het onderhavige geval, dan voert zij de reis (naar eigen zeggen wegens “gewichtige redenen”) niet uit.  

De voorzitter is (net als de Commissie in een eerdere, vrijwel identieke zaak tegen adverteerder met dossiernummer 2017/00261) van oordeel dat deze handelwijze niet verenigbaar is met het absolute karakter van en de verwachting die een consument koestert bij de term “Gegarandeerd Vertrek”. De consument die voor deze reis kiest omdat vertrek verzekerd is, zal niet verwachten dat zijn reis alsnog geannuleerd kan worden vanwege te weinig deelnemers. De voorzitter is van oordeel dat de consument op het verkeerde been wordt gezet: “Gegarandeerd Vertrek” blijkt niet gegarandeerd te zijn.

Blijkens het voorgaande is sprake van het verstrekken van onjuiste informatie over de uitvoering de reis als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken