Omschrijving:Het betreft een advertentie van Malaysia Airlines, waarin onder andere staat: “Geniet van een warm onthaal door onze ‘World’s Best Cabin Staff’” en waarin vluchten worden aangeboden naar Kuala Lumpur, Jakarta, Phuket, Denpasar, Melbourne, Sydney en Auckland. |
De klacht Adverteerder is vaak niet de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert. Dit blijkt pas na het boeken. Als je bewust kiest voor een bepaalde luchtvaartmaatschappij dan verwacht je dat deze maatschappij de dienst ook levert. Dit is ook het doel van de bestreden advertentie. Klagers vlucht op 14 november 2007 heeft bijvoorbeeld weliswaar een Malaysian Airlines vluchtnummer, maar wordt uitgevoerd door de KLM. Om die reden is de uiting misleidend. |
Het verweer De vluchten naar alle geadverteerde bestemmingen worden uitgevoerd door Malaysian Airlines. Klager is op 14 november 2007 naar Wellington gevlogen. Tot Auckland vloog hij met Malaysian Airlines en daarna met een Quantas dochter. In tegenstelling tot Auckland is Wellington geen bestemming die in de uiting wordt aangeboden. |
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |