De bestreden reclame-uiting
Het betreft de volgende uiting:
De website van Mango Mobility waarin op de subpagina voor het product ‘Opvouwbare Scootmobiel ATTO Sport’ het volgende staat (voor zover voor de klacht relevant):
“Maak kennis met de ATTO Sport! Ideaal om mee te nemen op reis.
Stijlvol & eigentijds ontwerp
Makkelijk opvouwbaar tot kofferformaat
Splitsbaar in 2 lichtgewicht delen, voor eenvoudig dragen en opbergen
Cruise Control
Lithium batterij & lader goedgekeurd voor in het vliegtuig
Ergenomisch [sic] design voor ideale zithouding
[…]
Ideaal voor mee op reis
De ATTO van Moving Life is een scootmobiel die eenvoudig mee gaat op
reis en is gemakkelijk in gebruik. Door zijn korte draaicirkel kun je je
zorgeloos verplaatsen in kleine ruimtes. Ideaal voor alledaags gebruik of
voor je volgende city trip! De scootmobiel past in elke kofferbak. De
lithium batterij én lader zijn beiden goedgekeurd om mee te nemen in het
vliegtuig. Dankzij de splitfunctie kun je met één druk op de knop de Atto in
tweeën delen.”
Samenvatting van de klacht
Er wordt door adverteerder aangegeven dat de opvouwbare scootmobiel makkelijk mee het vliegtuig in kan worden genomen. Daarnaast krijgt een klant bij de aankoop van het apparaat een ‘flight safety certificat’. Het schijnt echter dat de lithiumbatterij bij veel vliegtuigmaatschappijen niet mee mag. Nadat klager hierover een klacht had ingediend, werd klager door adverteerder doorverwezen naar de website van de Federal Aviation Administration. Adverteerder neemt zelf geen verantwoordelijkheid voor de misleidende verkooptekst en het verkoopverhaal in de winkel.
Samenvatting van het verweer
Luchtvaartmaatschappijen moeten de richtlijnen volgen die de International Air Transport Association heeft opgesteld. Als het gaat om vervoer van gevaarlijke stoffen, is een belangrijk handboek de Dangerous Goods Regulations, dat als de basis dient voor procedures en opleidingen voor het werken met gevaarlijke stoffen in de luchtvaartindustrie. Het is belangrijk om te weten dat de Atto scootmobiel een medisch hulpmiddel is waar specifieke regelgeving voor geldt, omdat het om producten voor mensen met een mobiliteitsbeperking gaat. Hier is onder andere het volgende over opgenomen in de ‘mobility-aid-guidance’ (meegestuurd als bijlage):
“The removed battery(ies) must not exceed 300 Wh. Where the battery(ies) is not removed, there is no limit to the Watt-hour (Wh) rating for the installed battery(ies). A passenger may carry a maximum of one spare battery not exceeding 300 Wh or two spare batteries each not exceeding 160 Wh.”
Uit dit citaat volgt dat de scootmobiel met een accu van 250W/h los mee had mogen worden genomen in de handbagage. De scootmobiel wordt ook geleverd met een zwaardere XL-accu welke niet mag worden meegenomen in het vliegtuig. Bij de XL-accu staat op de website vermeld dat die niet mee kan worden genomen in het vliegtuig.
Adverteerder geeft verder aan dat het voorkomt dat het voor een vliegtuigmaatschappij niet duidelijk is dat een scootmobiel moet worden aangemerkt als een medisch hulpmiddel. Voor accu’s van niet-medische hulpmiddelen gelden andere richtlijnen. Om die reden heeft adverteerder aan klager geadviseerd om een klacht in te dienen bij de betreffende vliegtuigmaatschappij.
Het oordeel van de voorzitter
1. Klager maakt bezwaar tegen de uiting, omdat de daarin opgenomen mededeling: “Lithium batterij & lader goedgekeurd voor in het vliegtuig” misleidend is. Er staat niet ter discussie dat klager de batterij die is gekocht bij aankoop van de scootmobiel niet mee het vliegtuig in mocht nemen van de vliegtuigmaatschappij waarmee werd gevlogen.
2. In de bestreden uiting wordt zonder enig voorbehoud gesteld: “Lithium batterij & lader goedgekeurd voor in het vliegtuig”. De gemiddelde consument zal op grond van deze absolute claim verwachten dat wanneer hij of zij de scootmobiel inclusief lader bestelt bij adverteerder deze allebei geschikt zijn om mee te nemen in het vliegtuig. Het verweer van adverteerder dat de mededeling alleen zou gelden voor de accu van 250 W/h en niet voor de XL-accu kan niet slagen, omdat dit voorbehoud niet duidelijk en ondubbelzinnig in de bestreden uiting wordt vermeld.
3. Gelet op het bovenstaande acht de voorzitter de mededeling “Lithium batterij & lader goedgekeurd voor in het vliegtuig” te absoluut en gaat de bestreden uiting gepaard met onduidelijke informatie over een van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de voordelen van het product, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de mogelijkheid om het product mee te nemen in het vliegtuig van doorslaggevend belang kan zijn om het product bij adverteerder te bestellen, is de voorzitter voorts van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij of zij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
4. Op grond van het vorenstaande beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.