Omschrijving:Het betreft twee televisiereclames van Vodafone Libertel N.V.betreffende Vodafone BloX waarin onder meer wordt gezegd: “Want je belt voor 20 euro per maand onbeperkt naar alle vaste nummers in Nederland”. In beide uitingen ziet men gedurende de hele uiting een meisje respectievelijk een jongen telefoneren. |
De klachtIn de uitingen wordt gesproken over onbeperkt bellen, maar uit de informatie die op internet staat, blijkt dat sprake is van een beperking tot maximaal 1000 minuten per maand. Daarbij komt dat in de uitingen de kijker een manier van bellen aan de hand wordt gedaan die het mogelijk maakt continu te bellen. |
Het verweerVodafone BloX biedt de mogelijkheid om voor € 20,- per maand onbeperkt te bellen naar vaste nummers bij “normaal gebruik”. De term “normaal gebruik” is aan de hand van ervaringscijfers inzake bellen naar vaste nummers vastgesteld op 1000 belminuten per maand. Van de 1,3 miljoen postpaid klanten belden in de maanden september t/m november 2006, slechts 146 klanten, ofwel 0,0083%, meer dan 1000 minuten per maand. Het overgrote deel van de klanten wordt dus niet beperkt door de gehanteerde “fair usage” policy. |
Het oordeel van de Commissie Gezien de mededeling dat men met Vodafone BloX onbeperkt kan bellen en gelet op het feit dat de hoofdpersonen in de beide televisiereclames gedurende de gehele reclame aan het bellen zijn, wordt de indruk gewekt dat Vodafone BloX geen grenzen stelt aan het bellen naar vaste nummers. Dat blijkt echter in zijn absoluutheid niet juist te zijn, aangezien adverteerder een zogenaamde “fair use” policy hanteert, wat inhoudt dat men niet meer dan 1000 minuten per maand ofwel iets meer dan een half uur per dag mag bellen. Onder deze omstandigheid acht de Commissie, ook al overtreden maar weinig klanten de “fair usage”, de gewraakte mededeling te absoluut en de uitingen om die reden misleidend. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |