Omschrijving:Het betreft twee radioreclames van TomTom International BV, waarin onder andere wordt gezegd: “De filelezer gaat straks zijn best doen om het laatste – nou ja laatste – filenieuws voor te lezen. Maar daar heb jij dus echt helemaal niets aan want jij staat waarschijnlijk al in die file” of “Tja, aan dat filenieuws van net heb je dus helemaal niets. Want het filenieuws in Nederland is achterhaald voordat het uitgesproken is en je inmiddels al een half uur naar de remlichten van de auto voor je zit te staren” en “High Definition Traffic. De enige file informatie service die tot vijf keer meer updates geeft en tien keer meer wegen dekt. Want als het vaststaat en er is een uitweg, dan krijg je die op tijd”. |
De klacht Adverteerder suggereert ten onrechte dat de file-informatie bij adverteerder veel actueler is dan die van zijn concurrenten. Deze informatie is bij de concurrenten niet meer dan 5 tot 8 minuten oud en bij adverteerder minimaal 5 minuten oud. De stelling “De enige file informatie service die tot vijf keer meer updates geeft en tien keer meer wegen dekt” is onjuist. Voor het telefonische informatienummer van de Verkeersinformatie Dienst (VID) worden elke seconde updates gemaakt. Het is onmogelijk om 5 keer per seconde updates te maken. Er ligt 2300 km snelweg in Nederland, maar de verkeersinformatieberichtgeving van Rijkswaterstaat beslaat alle A en N genummerde wegen. Dit betreft een kleine 10.000 kilometer. Adverteerder kan dus hooguit een verdubbeling bewerkstelligen nu adverteerder zelf elders heeft aangegeven dat hij 23000 km weg-informatie geeft. |
Het verweer In de uiting wordt niet gezegd dat de radioverkeersinformatie sterk verouderd is. Er wordt een situatie beschreven die door veel filerijders wordt herkend. De radioverkeersinformatie wordt hooguit één maal per kwartier voorgelezen. Door middel van een simkaart in het TomTom navigatie apparaat wordt gezorgd voor een continue stroom van data-transmissie. Deze informatie die wordt gedistribueerd, wordt elke drie minuten aangeleverd. De consument heeft dus continu toegang tot de actuele file-informatie waarvan deze iedere drie minuten een update ontvangt. In de uiting wordt niet gezegd dat adverteerders product 5 keer meer updates verschaft, maar tot 5 keer. Deze stelling ziet niet op het inwinnen maar op het verschaffen van de updates (distributie). Voor het inwinnen van informatie maakt adverteerder gebruik van drie bronnen: Pleitnotitie van klager. De mededeling “De enige file informatie service die tot vijf keer meer updates geeft en tien keer meer wegen dekt” dient aldus gelezen te worden dat deze dienst tot 5 keer meer updates geeft dan welke andere dienst dan ook. Dit is feitelijk onjuist. Pleitnotitie van adverteerder. |
De repliek en dupliek Partijen handhaven hun standpunt en bestrijden elkaars standpunt. Hierop zal in de beslissing worden ingegaan, voor zover van belang. |
De mondelinge behandeling op 13 mei Partijen lichten hun standpunt nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie b. Dat de file informatie service van adverteerder wellicht niet “tot vijf keer meer updates geeft” dan de telefonische informatiedienst of de informatie via de website van de VID doet aan dit oordeel niet af, aangezien daarmee in de uitingen geen vergelijking wordt gemaakt. Er wordt een vergelijking gemaakt met de radioverkeersinformatie zoals deze door de filelezer wordt voorgelezen, hetgeen naar het oordeel van de Commissie ook voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk is. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de mededeling dat het filenieuws in Nederland is achterhaald voordat het uitgesproken is, evenmin misleidend. Bij dit laatste overweegt de Commissie tevens dat de in de uiting geschetste situatie voor velen herkenbaar zal zijn. c. Dat de file informatie service van adverteerder “tien keer meer wegen dekt” (dan de radioverkeersinformatie) acht de Commissie dusdanig absoluut dat adverteerder de juistheid daarvan dient aan te tonen. Partijen hebben elkaars uitgangspunten en conclusies ter zake gemotiveerd bestreden. De Commissie is van oordeel dat adverteerder tegenover de gemotiveerde betwisting door klager, geen bewijs van deze stelling heeft geleverd. Met name heeft adverteerder niet duidelijk gemaakt waarom de door klager genoemde informatie van Rijkswaterstaat – ongeveer 2.200 kilometer weg, in weghelft uitgedrukt ongeveer 4.400 kilometer – niet (volledig) zou mogen worden meegerekend. |
De beslissingOp grond van hetgeen hierboven onder c is overwogen, acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |