De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een billboard en een uiting op adverteerders website www.vodafone.nl met de volgende tekst:
“Daar in dat (het) kleine café aan de haven
En in heel Nederland 4G
Hét 4G netwerk”.
De klacht
Er is geen 4G-dekking in het hele land. Klager verwijst naar de twee door hem overgelegde berichten in de digitale versie van dagblad Tubantia van 10 september 2014 met als kop “Providers KPN en Vodafone geloven niet in 100 procent bereik” en “KPN en Vodafone: Hiaten in mobiel bereik lastig op te lossen”.
Het verweer
In de reclame-uitingen deelt Vodafone mee dat zij – sinds september 2014 – landelijke 4G-dekking heeft. De berichten op de website van Dagblad Tubantia waarnaar klager verwijst voor zijn stelling dat er geen 4G-dekking in het hele land is, zijn niet relevant voor de beoordeling van de klacht. Deze berichten gaan namelijk over de (on)mogelijkheden om in het gehele land naar het alarmnummer 112 te bellen, en niet over de (landelijke) dekking van het 4G-netwerk. Dat Vodafone landelijke dekking voor haar 4G-netwerk heeft, betekent dat Nederland een aaneengesloten gebied is waar 4G gebruikt kan worden. De claim “En in heel Nederland 4G” is daarom correct.
Overigens is het feitelijk niet mogelijk te allen tijde 4G-dekking te hebben en de gemiddelde consument zal dit ook niet verwachten. In bijvoorbeeld gebouwen van materialen waar signalen moeilijk door kunnen komen of in (natuur)gebieden waar geen zendmasten geplaatst mogen worden, kan geen of onvoldoende 4G-dekking zijn. Ook kan er in verband met onderhoud of het verplaatsen van zendmasten voor korte of langere tijd onvoldoende 4G-dekking zijn. De geografische dekkingsgraad bedraagt echter 95%, hetgeen overeenstemt met een populatiedekkingsgraad van meer dan 98%.
Adverteerder verwijst naar de uitspraak van de Commissie in een vergelijkbare zaak (dossier 2014/00372), waarin de klacht tegen de claim (van KPN) “4G voor heel Nederland” is afgewezen.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van adverteerder is gehandhaafd en nader toegelicht. Daarbij zijn pleitaantekeningen overgelegd.
Het oordeel van de Commissie
Klager betwist de juistheid van adverteerders mededeling “in heel Nederland 4G”, en verwijst daartoe naar twee berichten in dagblad Tubantia van 10 september 2014.
De Commissie stelt voorop dat de betreffende berichten niet kunnen dienen ter onderbouwing van de stelling dat Vodafone geen 4G-dekking in het gehele land heeft. Deze berichten hebben immers met name betrekking op de bereikbaarheid van het alarmnummer 112 in het hele land, en niet op de (landelijke) dekking van adverteerders 4G-netwerk.
Adverteerder heeft erkend dat de dekkingsgraad van haar 4G-netwerk in Nederland geen 100% bedraagt. De geografische dekkingsgraad van het 4G-netwerk bedraagt volgens adverteerder 95% en de populatiedekkingsgraad ruim 98%. Geen of minder 4G-dekking bestaat bijvoorbeeld in gebouwen van materialen waar signalen moeilijk kunnen doordringen of in natuurgebieden waar geen zendmasten geplaatst mogen worden. Naar het oordeel van de Commissie is de gemiddelde consument bekend met het bestaan van dergelijke uitzonderingssituaties in de 4G-dekking en zal deze consument begrijpen dat de mededeling “in heel Nederland 4G” enige mate van overdrijving bevat. Gelet op de feitelijke dekkingspercentages van 95 respectievelijk ruim 98%, maakt deze overdrijving de uiting niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.