De bestreden reclame-uiting
Het betreft een sms-bericht van Vodafone, door klager ontvangen op 12 oktober 2015 tijdens een overtocht per boot naar Engeland. Daarin staat:
“Welkom in het maritieme netwerk. Bellen naar Nederland en lokaal kost 1.98 p/m, gebeld worden 1.53 p/m, SMS versturen 0.56, SMS ontvangen gratis, internet kost 9.10 per MB. Je data limiet staat op 50 euro excl BTW.
Voordeliger Internetten kan voor 5 euro per dag voor 30 MB met de Internet op Reis Dagbundel Wereld. Activeer de bundel door gratis INTERNET WERELD AAN te sms’en naar 4000. Zie My Vodafone app voor details.
Prettig verblijf gewenst, Vodafone”.
De klacht
De klacht kan als volgt worden samengevat.
In de uiting wordt de Internet op Reis Dagbundel Wereld aangeboden. Terug in Nederland informeerde klager zich nader over dit aanbod. De klantenservice van Vodafone deelde klager mee dat het aanbod pas geldt als men aan land komt. Anders dan in het sms-bericht staat, is het dus niet mogelijk om een Internet op Reis Dagbundel Wereld af te sluiten voor het maritieme netwerk.
In de algemene voorwaarden is hier niets over terug te vinden. Bij een aantal andere voordeelbundels is er een uitsluiting voor satellietverkeer, maar deze voorwaarde is niet vermeld bij de Internet op Reis Dagbundel Wereld.
Klager verwijst naar een link die toegang geeft tot zijn “chat gesprek” met de klantenservice van Vodafone. Blijkens de inhoud van dit gesprek heeft klager onder meer gewezen op de volgende bepaling in “de voorwaarden”:
“4. Internet op Reis Dagbundel Wereld. 1. De Internet op Reis Dagbundel Wereld kan alleen gebruikt worden voor internet op je mobiel op een buitenlands netwerk in een van de Vodafone Rest of World landen. (…)”. Vervolgens heeft klager gezegd dat hij nergens ziet dat het maritieme netwerk wordt uitgesloten. Daarop heeft de medewerkster van de klantenservice onder meer geantwoord: “Maritiem netwerk is geen land. (….) Op zee zit je niet op een land” en “Ik zal doorgeven dat het niet duidelijk genoeg vermeld staat”.
Het verweer
Vodafone heeft meermalen, maar vergeefs, geprobeerd om met klager in contact te komen. De aan klager verzonden e-mails worden bij het verweer overgelegd. Daarin staat -samengevat- onder meer het volgende.
In het sms-bericht staat inderdaad geen duidelijke informatie over de “alles-in1 wereldbundel” in combinatie met de maritieme netwerken. Vodafone zal de berichtgeving over de wereldbundel dan ook aanpassen. Een concrete datum waarop de aanpassing zal zijn verwerkt kan Vodafone helaas nog niet geven. Vodafone bedankt klager voor het feit dat hij Vodafone op deze kwestie heeft geattendeerd.
Aan bovenbedoelde informatie aan klager kan het volgende worden toegevoegd.
Inmiddels blijkt dat dataverkeer via maritieme netwerken wel degelijk binnen de “Internet Dagbundel op Reis” valt. Als een klant gebruik maakt van een maritiem netwerk en deze “Internet Dagbundel Wereld” heeft geactiveerd, heeft de klant voor € 5,- inclusief btw een databundel van € 30,-.
E-mail van 10 december 2015 van de secretaris van de Commissie aan adverteerder
De secretaris heeft onder meer het volgende aan adverteerder meegedeeld:
In uw e-mail van 26 oktober jl. aan klager staat dat u kunt beamen dat er in het door klager ontvangen sms-bericht geen duidelijke informatie staat over gebruik van de alles-in-1 wereldbundel in combinatie met de maritieme netwerken en dat de berichtgeving over de wereldbundel dan ook zal worden aangepast.
In uw e-mail van 5 november jl. aan de Commissie voegt u hieraan toe dat “inmiddels blijkt dat dataverkeer via maritieme netwerken wel degelijk binnen de Internet Dagbundel op Reis valt”. U stelt: “Als een klant gebruik maakt van een maritiem netwerk en deze Internet Dagbundel Wereld heeft geactiveerd, heeft de klant voor € 5,- inclusief btw een databundel van 30 MB”.
De Commissie verneemt graag of ten tijde van het ontvangen van het sms-bericht door klager (gedurende zijn overtocht per boot naar Engeland) wel of niet binnen het maritieme netwerk gebruik kon worden gemaakt van het product Internet op Reis Dagbundel Wereld. Zo ja, dan verneemt de Commissie graag of het mogelijk was om deze bundel tijdens de overtocht te activeren.
E-mail van 17 december 2015 van adverteerder
Deze e-mail wordt als volgt samengevat.
Uit navraag bij de technische afdeling van adverteerder blijkt dat het reeds op 26 oktober 2015 mogelijk was om gebruik te maken van het Maritieme Netwerk en om deze bundel aan te sluiten. Klager heeft dit echter niet gedaan.
E-mail van 22 december 2015 van de secretaris van de Commissie aan adverteerder
Deze e-mail wordt als volgt samengevat.
Het door klager ontvangen sms-bericht is gedateerd: “12-10 18:05”. De Commissie verneemt graag of op 12 oktober 2015 binnen het maritieme netwerk gebruik kon worden gemaakt van het product Internet op Reis Dagbundel. Indien dit op 12 oktober 2015 mogelijk was, dan verneemt de Commissie ook graag of het op die datum mogelijk was om deze bundel tijdens de overtocht te activeren.
E-mail van 28 december 2015 van adverteerder
Deze e-mail wordt als volgt samengevat.
Het was tijdens de overtocht op 12 oktober 2015 mogelijk om de Internet Dagbundel op Reis te activeren.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft de Commissie na de behandeling van de klacht ter zitting van 12 november 2015 nadere informatie verstrekt. Deze informatie houdt in dat het tijdens de overtocht op 12 oktober 2015 mogelijk was om de Internet Dagbundel op Reis te activeren. Klager heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om schriftelijk op deze nadere informatie reageren.
Gelet op het bovenstaande ziet de Commissie geen aanleiding om te oordelen dat de bestreden uiting, meer in het bijzonder de mededeling “Voordeliger Internetten kan voor 5 euro per dag voor 30 MB met de Internet op Reis Dagbundel Wereld door gratis INTERNET WERELD AAN te sms’en naar 4000”, in strijd met de Nederlandse Reclame Code is.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.