De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website http:/www.vodafone.nl. Adverteerder maakt op deze website reclame voor haar telecommunicatiediensten. Op de website staat ook informatie over de tarieven van het “Vodafone Basis Abonnement”.
De klacht
Klager heeft op het moment dat hij met adverteerder een abonnement afsloot de algemene voorwaarden en de tariefinformatie op de website van adverteerder gelezen. Daarop staat geen informatie over het feit dat adverteerder gesprekken die korter dan één minuut duren altijd afrondt op een hele minuut.
Het verweer
De klacht heeft geen betrekking op een reclame-uiting, maar betreft een inhoudelijk geschil over het Basis Abonnement. Indien klager ontvankelijk is in zijn klacht, verzoekt adverteerder de klacht af te wijzen, omdat op de website bij de informatie over het Basis Abonnement dikgedrukt het kopje “Tarief en tegoed informatie” staat. Onder dit kopje staat de volgende tekst: “Je betaalt per seconde. Gesprekken korter dan een minuut worden berekend voor een hele minuut.” Deze informatie staat ook in de Vodafone Tarievenfolder die via een link op de website kan worden gedownload. Adverteerder heeft voldoende duidelijk gemaakt dat en op welke wijze hij de eerste belminuut afrondt. Adverteerder verwijst naar een beslissing van de Geschillencommissie Telecommunicatie waarin die instantie tot hetzelfde oordeel is gekomen.
De repliek
Klager heeft de door adverteerder bedoelde informatie niet kunnen vinden. Adverteerder kan niet van klanten eisen dat deze de website doorzoeken naar de nodige informatie.
De mondelinge behandeling
Adverteerder handhaaft zijn standpunt.
Het oordeel van de Commissie
Anders dan adverteerder stelt, gaat het in deze zaak niet, althans niet uitsluitend om een inhoudelijk geschil over de uitleg van een contract. Klager stelt immers de vraag aan de orde of op de website van adverteerder voldoende duidelijk staat dat gesprekken die korter dan één minuut duren, worden afgerond op een hele minuut. Nu niet in geschil is dat de onderhavige website mede is bedoeld om de diensten van adverteerder aan te prijzen en klager stelt dat hij op basis van de informatie op de website heeft besloten om een abonnement met adverteerder af te sluiten, begrijpt de Commissie dat er volgens klager sprake is van misleidende reclame, omdat op de website geen informatie zou staan over de afronding van de eerste belminuut. Klager is ontvankelijk in deze klacht.
Adverteerder heeft toegelicht op welke wijze hij op de website informatie geeft over de afronding van de eerste belminuut. Men kan volgens adverteerder de informatie over de afronding lezen op de pagina over het Basis Abonnement onder het kopje “Tarief en tegoed informatie”, alsmede in een folder die kan worden gedownload. Klager heeft niet betwist, en de Commissie heeft ook zelf geconstateerd, dat de informatie over de afronding op de pagina met informatie over het Basis Abonnement staat. Naar het oordeel van de Commissie geeft adverteerder aldus voldoende informatie over de afronding van de eerste belminuut en is deze informatie ook voldoende toegankelijk. Klager heeft deze informatie blijkbaar niet gezien doordat hij de pagina over het Basis Abonnement niet volledig heeft gelezen en in plaats daarvan heeft geklikt op een link op die pagina naar de “uitgebreide tariefinformatie”. Dat op het scherm van de uitgebreide tariefinformatie geen informatie over de afronding staat, doet op grond van het voorgaande de informa-tie op de website niet misleidend zijn. De klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.