De bestreden uiting
Het betreft een advertentie van adverteerder op de website www.superdeal.nl, waarin reclame wordt gemaakt voor een abonnement bij Vodafone, waarbij men onder meer een “Gratis LG COOKIE t.w.v. € 229,-“ krijgt.
De klacht
Klaagster heeft gezien dat de bewuste telefoon elders werd aangeboden voor € 141,-. De waarde van de telefoon is derhalve niet € 229,-. Gelet op het voorgaande acht klaagster de uiting misleidend.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
De door adverteerder gehanteerde prijs is de bruto adviesprijs van de bewuste telefoon, die is bepaald op het moment dat de telefoon op de markt kwam. Door handel die plaatsvindt buiten de door de fabrikant van de telefoon geselecteerde kanalen om (zogenoemde parallel handel) kunnen bepaalde internetaanbieders grote inkoop-prijsvoordelen behalen. De door klaagster op internet gevonden telefoon is via een dergelijk kanaal aangeboden. Adverteerder kan zich dergelijke handel niet veroorloven, aangezien zij zich moet houden aan de wereldwijde afspraken met de fabrikant.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft onweersproken gesteld dat de in de uiting genoemde prijs van de telefoon de adviesprijs is, die adverteerder, op basis van afspraken met de fabrikant, dient te hanteren. Niet is gebleken dat deze adviesprijs onjuist is. De Commissie is van oordeel dat adverteerder zich met betrekking tot de waarde van het product mag refereren aan de adviesprijs. De Commissie verwijst in dit kader naar de Algemene Aanbeveling sub g van de Nederlandse Reclame Code. Zij acht de uiting derhalve niet misleidend. Dat klaagster heeft gezien dat de telefoon elders voor minder dan de adviesprijs werd aangeboden, leidt niet tot een ander oordeel.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.