a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00789

Datum:

13-12-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de advertentie in de kampioen van oktober 2010, waarin onder het kopje “Superaanbieding voor de lezers van Kampioen”, onder meer staat:

“2 jaar 50% goedkoper bellen en gratis de BlackBerry 8520 Curve t.w.v. € 299,-.

 Deze speciale aanbieding is geldig i.c.m. een 2-jarig Vodafone Bel+Sms 200 abonnement t.w.v. € 27,50 (200 minuten OF 400 sms-berichten met de SMS verdubbelaar**) waar jij als lezer van Kampioen de gehele periode van 24 maanden maar € 13,75 per maand voor hoeft te betalen!”.

  

De klacht

 

In de uiting wordt een BlackBerry Curve 8520 aangeboden voor € 13,75 per maand.

Bij telefonische navraag bleek dat het abonnement alleen in combinatie met een internet abonnement van € 6,75 (dus in totaal € 20,00) wordt verkocht. In de uiting en ook op het bestelformulier wordt gesuggereerd dat men dit abonnement zonder internet abonnement kan kopen.

 

Het verweer

 

In de uiting staat dat de aanbieding bestaat uit een standaard abonnementsbundel én een toevoeging in de vorm van een zogenaamde BlackBerry Basis Bundel, in totaal

€ 20,- in plaats van € 40,- , met een looptijd van 24 maanden.

Dit staat direct onder de door klager geciteerde tekst.

Een BlackBerry wordt speciaal aangeschaft om gebruik te kunnen maken van e-mail en internetdiensten alsook voor het zogenaamde pingen. Om dit te kunnen doen, moet bij elke BlackBerry een zogenaamde BlackBerry internetbundel worden geactiveerd. Zonder een dergelijke bundel heeft een BlackBerry geen toegevoegde waarde en om die reden wordt ook deze bundel met 50% korting aangeboden. Dit staat expliciet in de advertentie.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de advertentie wordt door de opmaak en de lettergrootte waarvoor gekozen is om de aandacht te vestigen op deze “Superaanbieding” de indruk gewekt dat men bij het afsluiten van een bel- en sms-abonnement, met een contractsduur van 24 maanden, voor een bedrag van € 13,75 per maand een “Gratis BlackBerry 8520 Curve t.w.v.

€ 299,-“ krijgt, waarmee men de beschikking krijgt over de vijf daarbij genoemde, omkaderde faciliteiten. Pas in tweede instantie blijkt uit de daaronder, in een  aanmerkelijk kleiner lettertype opgenomen uiteenzetting, dat men een BlackBerry Basis internetbundel moet aanschaffen voor € 6,25 per maand, om van de op in het oog springende wijze vermelde faciliteiten gebruik te kunnen maken. Ook op het bestelformulier wordt niet duidelijk vermeld dat men bij het daar groot en daardoor opvallend vermelde bedrag van € 13,75 per maand, ook nog € 6,75 per maand moet betalen om  te kunnen internetten, mailen en pingen.

 

Blijkens het voorgaande is onduidelijke informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code NRC. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het hiervoor overwogene acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken