a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00243

Datum:

12-05-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie op www.vodafone.nl voor zogenoemde ‘sim only’ abonnementen.

 

De klacht

 

De klacht wordt als volgt samengevat.

 

Er wordt een tweejarig ‘Bel+Sms+Web 190’ abonnement aangeboden voor € 10,95 per maand. Wanneer men kiest voor dit abonnement, wordt op het volgende scherm nog steeds bij dit abonnement de prijs van € 10,95 getoond. Klager wilde het bewuste abonnement bestellen, toen zijn oog viel op de tekst “nu 12 maanden van € 21,95 voor € 10,95”. Klager heeft toen gebeld met adverteerder. Uit dit gesprek bleek dat voor het tweede abonnementsjaar € 21,95 in rekening werd gebracht.

 

Het verweer

 

Het verweer luidt – samengevat – als volgt.

 

Adverteerder stelt dat herhaaldelijk duidelijk wordt meegedeeld dat sprake is van een actietarief gedurende 12 maanden. Op de eerste pagina die door klager wordt genoemd, wordt het bewuste abonnement aangeboden met een ‘van/voor’ prijs: van € 21,95 voor € 10,95. Wanneer een bezoeker op de ‘bestel nu’ of ‘voeg toe’ knop klikt, wordt hij doorverwezen naar een pagina waar het abonnement wordt weergegeven en nog kan worden aangepast. Hier wordt het maandbedrag van € 10,95 genoemd, met de toevoeging dat deze prijs geldt gedurende de eerste 12 maanden.

 

Adverteerder merkt daarbij op dat, indien klager had besloten om de bestelling te plaatsen, hij naar een webpagina zou worden verwezen waarop het bestellingsoverzicht staat, waarop ook duidelijk wordt vermeld dat het actietarief geldt gedurende de eerste 12 maanden. Vervolgens wordt, nadat de klantgegevens zijn ingevuld en voordat de bestelling geplaatst wordt, nogmaals een totaaloverzicht gegeven. Hier wordt nogmaals meegedeeld dat de prijs van € 10,95 geldt gedurende de eerste 12 maanden.

 

Gelet op het voorgaande dient naar het oordeel van adverteerder de klacht te worden afgewezen.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

In de gewraakte reclame-uiting staat op de eerste webpagina (scherm 1) dat het Bel+Sms+Web 190 ‘2 jaar’ abonnement, in plaats van € 21,95, nu € 10,95 per maand kost. Op de eerstvolgende webpagina (scherm 2) wordt, voor een 2-jarig abonnement, dezelfde maandprijs genoemd. De gemiddelde consument zal daarom menen dat men gedurende de gehele abonnementsperiode van twee jaar € 10,95 per maand betaalt. Wanneer men echter klikt op de link ‘voeg toe’, wordt men doorverwezen naar een webpagina waarop nog altijd dezelfde maandprijs wordt genoemd, maar waarop tevens wordt vermeld dat deze actieprijs slechts geldt gedurende 1 jaar (scherm 3).

Aldus gaat de reclame, voor zover een ‘2 jaar’ abonnement wordt aangeboden voor € 10,95 per maand, gepaard met onjuiste informatie over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). In het tweede (verplichte) jaar kost dit abonnement immers € 21,95 per maand. Nu bovendien de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Het feit dat de consument er nog ten tijde van het bestelproces op wordt gewezen dat de actie slechts gedurende 1 jaar geldt, neemt de onjuistheid van de eerder genoemde informatie in de uiting en derhalve de misleiding niet weg.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met

het bepaalde in artikel 7 van de NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken