De reclame-uiting
Het betreft een advertentie van adverteerder op de ‘cover’ van de ‘Spits’ van 14 mei 2012 met de tekst: “Nu 6 maanden geen abonnementskosten”.
De klacht
Nergens staat dat de actie uitsluitend geldig is voor abonnementen vanaf € 50,-. Op de website wordt dit wel duidelijk, de 6 maanden gratis worden dan opeens 4 maanden.
Het verweer
Adverteerder wijst op de ‘ommezijde’ van de advertentie en achterzijde van de krant en voegt deze in kopie bij.
Onder “Nu 6 maanden geen abonnementskosten” “kijk voor de voorwaarden op vodafone.nl”. Op de website staat op welke abonnementen deze aanbieding van toepassing is. Daarnaast worden er in deze omslag twee toestellen in combinatie met een abonnement onder de aandacht gebracht. Dit zijn beide abonnementsvormen waarop de betreffende actie van toepassing is.
De voorwaarden staan op vodafone.nl en worden ook kenbaar gemaakt via andere kanalen. Gelet hierop acht adverteerder de uiting niet misleidend. Adverteerder betreurt het echter dat de uiting door klaagster als misleidend is ervaren. Zij zal de uiting nader bekijken en eventueel toekomstige uitingen aanpassen om mogelijke onduidelijkheden te voorkomen.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie wordt in de reclame de indruk gewekt dat men bij elk willekeurig abonnement bij Vodafone “Nu 6 maanden geen abonnementskosten” hoeft te betalen. Niet wordt men er in de uiting op gewezen dat deze actie slechts geldt voor bepaalde abonnementsvormen. De tekst “kijk voor de voorwaarden op vodafone.nl” staat op de achterzijde van de krant onder de daar aangeboden specifieke abonnementsvormen en lijkt geen beperking in te houden op de mededeling dat er nu 6 maanden geen abonnementskosten betaald hoeven te worden.
Naar het oordeel van de Commissie is aldus sprake van een omissie dan wel een te laat verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de reclame ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de reclame misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder (voor zover nodig) aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.