De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin onder meer is te zien hoe een vrouw blijkbaar in Italië via Tinder afspreekt met een man, vervolgens met hem op stap gaat en daarna bij zijn Italiaanse familie aan tafel wordt uitgenodigd. In de televisiecommercial wordt onder meer gezegd: “Met Vodafone 4G kan alles. Nou ja, bijna alles. (…) Supersnel een nieuwe date vinden in het buitenland? Dat kan voor maar 2 euro.” In beeld verschijnt daarbij de mededeling: “Internet, Bellen, SMS voor 2 euro per dag” en “Kijk op Vodafone.nl/opreis”.
De klacht
Klager stelt dat het niet mogelijk is voor € 2,– per dag in het buitenland via Tinder een date te scoren. Men krijgt voor dit bedrag 30MB. Tinder verbruikt zoveel data dat dit tegoed zeer snel op is. Adverteerder geeft een incorrect beeld van de mogelijkheden van de bundel.
Het verweer
Dit kan als volgt worden samengevat.
Adverteerder wijst op het humoristische karakter van de uiting. Zij prijst daarin de mogelijkheid aan om tijdens een vakantie voor € 2,– per dag 20 minuten te bellen, 20 minuten gebeld te worden, 20 sms’jes te versturen en 35 MB data te gebruiken in voordeellanden. Adverteerder omschrijft de Tinder app. Uit een test door adverteerder is gebleken dat het mogelijk is 100 keer te ‘swipen’ voor ongeveer 10MB. Derhalve is het mogelijk per dag 350 keer te ‘swipen’ voordat de 35MB van de bundel is verbruikt, met dien verstande dat meer data worden verbruikt naarmate men meer foto’s in een profiel laadt. Dit laatste is een ander gebruik dan het zoeken van ‘matches’. Het gebruik van Tinder in het buitenland is derhalve zeer goed mogelijk. Adverteerder kan echter geen garantie bieden voor het vinden van een date binnen het aantal MB’s waarover men kan beschikken. Adverteerder heeft geprobeerd een schikking met klager te bereiken. Klager bleek daartoe niet bereid.
Het oordeel van de voorzitter
1) Kern van de klacht is dat de televisiecommercial een onjuist beeld geeft van de mogelijkheden die men met het aangeprezen pakket heeft. Dit pakket geeft, voor zover hier van belang recht op 35MB aan data per dag en wordt aangeprezen onder verwijzing naar Tinder.
2. Adverteerder heeft onderbouwd wat de mogelijkheden van het pakket zijn indien gebruik wordt gemaakt van Tinder. Daarbij heeft adverteerder naar het oordeel van de voorzitter voldoende aannemelijk gemaakt dat het mogelijk is binnen dat pakket effectief gebruik te maken van deze dienst, nu men een groot aantal keren (ongeveer 350 keer) kan ‘swipen’ voordat het tegoed is opgebruikt. Dat men daarbij binnen een profiel niet veel foto’s dient te laden, maakt de televisiecommercial niet misleidend. In de televisiecommercial ziet men de hoofdpersoon immers uitsluitend swipen, zodat ook in dat opzicht geen onjuiste indruk wordt gewekt. Op grond van het voorgaande is van misleiding geen sprake.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.