De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiereclame van Vodafone, “Power to the travelers”, waarin is te zien dat een man en een vrouw, die blijkens de voice-over regelmatig reizen, een vakantietrip naar Rome maken. Terwijl beelden worden getoond van de man en de vrouw bij verschillende bezienswaardigheden in Rome, zegt de voice-over: “(…) ze bellen, sms’en en internetten er op los, want hun bundel is gewoon geldig in de EU. Je Vodafone abonnement kent geen grenzen. Gebruik je bundel ook in de EU, net zoals thuis.”
In beeld verschijnt de tekst: “Gebruik nu je bundel ook in de EU. Net zoals thuis” en in kleine letters onderin beeld: “vodafone.nl/abonnement”.
De klacht
In de reclame-uiting wordt gemeld dat bellen binnen Europa gelijk is aan het bellen binnen de contractbundel. Het bellen vanuit Nederland naar een ander Europees land gaat echter niet vanuit de contractbundel, aldus klager. Een telefoontje naar bijvoorbeeld Spanje kost € 0,81 per minuut en een sms kost € 0,31, terwijl de belminuten van de bundel nog niet verbruikt zijn en sms’en volgens het abonnement onbeperkt is. De mededeling in de uiting zou volgens klager moeten zijn dat bellen in de Europese landen, met uitzondering van bellen vanuit Nederland naar deze Europese landen, gelijk is aan de contractbundel.
Het verweer
Op basis van de Europese Roaming Verordening passen telecomaanbieders zoals Vodafone sinds 15 juni 2017 Roam-like-at-home toe. In tegenstelling tot voorheen worden voor het gebruik van de mobiele aansluiting buiten Nederland maar binnen de Europese Unie geen extra kosten meer in rekening gebracht. De bundel behorend bij het abonnement kan daardoor tijdens het roamen in de EU gebruikt worden tegen het Nederlandse tarief. Dit wordt in de commercial kenbaar gemaakt door de gesproken en geschreven tekst: “Gebruik nu je bundel ook in de EU. Net zoals thuis”. De personen in de televisiereclame zijn overduidelijk op vakantie in Italië en kunnen daar hun Vodafone bundel gebruiken. Roam-like-at-home heeft alleen betrekking op roaming in de EU en heeft geen gevolgen voor overige tarieven die gelden bij Vodafone abonnementen. Deze tarieven blijven ongewijzigd. In de commercial wordt niet aangegeven of gesuggereerd dat abonnementstarieven die geen betrekking hebben op roaming in de EU, zoals gebruik van de aansluiting in Nederland, wijzigen. Voor (meer) informatie wordt in de commercial verwezen naar de vodafone.nl/abonnement.
Het oordeel van de voorzitter
1. De voorzitter begrijpt de klacht zo dat klager de televisiecommercial misleidend vindt omdat daarin niet wordt vermeld dat het roamingtarief voor de EU niet geldt voor het bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land.
2. Deze klacht kan naar het oordeel van de voorzitter niet slagen. De beelden en de tekst van de commercial maken voldoende duidelijk dat de commercial betrekking heeft op gewijzigde tarieven voor het gebruik van het mobiele Vodafone abonnement buiten Nederland, maar binnen de EU. Waar voorheen extra kosten werden gerekend voor het gebruik van de mobiele telefoon buiten Nederland om te bellen, te sms’en of te internetten (roaming), valt dit gebruik in de EU nu binnen de bundel van het Vodafone abonnement. Niet wordt gesteld of gesuggereerd dat hierdoor ook andere tarieven, die niet met roaming te maken hebben, wijzigen. Dat het geldende tarief voor het bellen vanuit Nederland naar buitenlandse nummers niet wijzigt, is daarom geen essentiële informatie die in de commercial vermeld moet worden teneinde te voorkomen dat de consument wordt misleid.
3. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.