a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2023/00155

Datum:

02-05-2023

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website www.Belsimpel.nl waarin onder meer staat:
“Beste Prijsgarantie
Beste Prijsgarantie: het beste aanbod voor jou

  • Wij controleren dagelijks de prijzen bij andere winkels.
  • Wij passen onze prijzen aan.
  • Jij krijgt het beste aanbod voor de laagste prijs.
  • Toch een lagere prijs gezien? Dan ontvang je van ons een accessoires-kortingsvoucher ter waarde van het verschil.

Betaal jij ook liever niet te veel? Bij Belsimpel krijg je gegarandeerd de beste prijs! Wij spelen dagelijks in op de mobiele telefoniemarkt die altijd in beweging is. Omdat wij met deze dagprijzen werken, weet je zeker dat je elke dag van de scherpste prijzen profiteert. Zo betaal je dus nooit te veel voor je telefoon, abonnement, tablet of accessoire!

Welke voorwaarden gelden voor de Beste Prijsgarantie?
(…)
6. Speciale kortingsacties zoals ‘Geen btw’ vallen niet onder de garantie.
7. Als er sprake is van speciale promoties (bijvoorbeeld gratis VR bril of 50 euro cashback) dan dient dit gelijk te zijn bij beide aanbiedingen.
(…)

Welke aanbieders vallen onder de Beste Prijsgarantie?
Binnen de Beste Prijsgarantie vallen alle grote webwinkels én providers van Nederland.
Hieronder zie je welke dat allemaal zijn:
(…)
Gsmweb.nl
(…).”

 

Samenvatting van de klacht

Klager heeft een prijsverschil van € 48,- ontdekt bij een concurrerende aanbieder (Gsmweb.nl) en wilde hiervoor een voucher voor accessoires ontvangen bij adverteerder. Zijn verzoek is afgewezen op grond van onderdeel 6 van de voorwaarden (“Speciale kortingsacties zoals ‘Geen btw’ vallen niet onder de garantie”). Volgens adverteerder heeft Vodafone tijdelijk hoge toestelkortingen. Volgens klager gaat het in zijn geval echter om een reëel prijsverschil van € 2,- per maand en niet om een met “Geen btw” te vergelijken speciale kortingsactie. In dat laatste geval is de daadwerkelijk korting veel hoger (17,35% netto-korting), dit is dan ook niet vergelijkbaar met de door adverteerder benoemde situatie.

Doordat adverteerder de belofte met betrekking tot de Beste Prijsgarantie niet nakomt, is er volgens klager sprake van misleidende reclame. Op deze wijze kan adverteerder zich bij ieder beroep van een klant op de Beste Prijsgarantie verschuilen achter onderdeel 6 van de voorwaarden, omdat adverteerder zichzelf hiervoor een te ruime interpretatieruimte laat en via allerlei omwegen een uitleg geeft die enkel in haar voordeel spreekt, aldus klager.

 

Samenvatting van het verweer

De Beste Prijsgarantie is een extra service vanuit Belsimpel, waaraan voorwaarden zijn gekoppeld. De informatie hierover staat duidelijk op de website van adverteerder. In de voorwaarden is opgenomen dat tijdelijke kortingsacties niet onder de dekking van de garantie vallen. Adverteerder bepaalt de inhoud van de garanties zelf en over de voorwaarden is duidelijk gecommuniceerd, dit is dan ook niet misleidend of in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Bovendien hanteren alle winkels met dergelijke garanties voorwaarden, dit is algemeen bekend.

Op de website van Gsmweb.nl is duidelijk de tijdelijkheid van de betreffende kortingsactie aangegeven, bijvoorbeeld op haar homepage. Adverteerder legt daarvan een printscreen over waarin bij een Vodafone abonnement van 24 maanden met toestel staat “Tijdelijk extreme toestelkortingen!” Dit valt niet onder de prijsgarantie van adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

1.
Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat adverteerder de daarin beloofde “Beste Prijsgarantie” volgens hem niet nakomt. De Commissie oordeelt hierover als volgt.

2.
De Commissie stelt voorop dat uit de bestreden reclame-uiting zelf voldoende duidelijk blijkt dat de “Beste Prijsgarantie” slechts kan worden ingeroepen indien is voldaan aan bepaalde voorwaarden. In het onderhavige geval heeft adverteerder geweigerd uitvoering te geven aan de garantie omdat de concurrerende aanbieding, waarop klager zich beriep, een tijdelijke kortingsactie betrof die volgens adverteerder niet onder de dekking van de garantie valt. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument na het lezen van de voorwaarden in de uiting – en meer in het bijzonder de voorwaarde “Speciale kortingsacties zoals ‘Geen btw’ vallen niet onder de garantie”, waarop adverteerder zich beroept – niet verwachten dat een tijdelijke kortingsactie zoals in het geval van klager ook onder de uitzonderingen op de garantie valt. Het betreft immers een prijsverschil van € 2,- per maand gedurende de gehele looptijd van het abonnement in plaats van, zoals uit de uiting lijkt te volgen, een kortingsactie met een speciaal karakter. De Commissie merkt in dit verband op dat kortingsacties juist worden gekenmerkt door hun tijdelijke aard, zodat in wezen elke kortingsactie van een concurrent als ‘tijdelijk’ aangemerkt zou kunnen worden door adverteerder, en zij om die reden nooit uitvoering aan de beste prijsgarantie zou hoeven geven. Het staat adverteerder weliswaar vrij zelf de voorwaarden van de laagste/beste prijsgarantie te bepalen, maar indien deze voorwaarden onduidelijk zijn of te ruim worden toegepast zal de gemiddelde consument meer waarde hechten aan die garantie dan in de praktijk daaraan toekomt. Een adverteerder die een dergelijke garantie hanteert, zal de consument om die reden juist en volledig over de reikwijdte dienen te informeren teneinde te voorkomen dat onjuiste verwachtingen worden gewekt. Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet aan deze eis voldaan.

3.
Gelet op het voorgaande is in de bestreden uiting sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie in de zin van artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de reclame-uiting tevens oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4.
Op grond van het voorgaande beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken