De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial van Vodafone waarin het volgende te horen is:
“Hallo, met Vodafone?
Hee, als ik ga sporten heb ik het liefst alleen mijn smartwatch bij me. Mijn telefoon laat ik liever thuis, maarja ik wil toch bereikbaar blijven.
Kan gewoon.
Echt? En dan kan ik nog steeds muziek luisteren en bellen?
Ja, zeker. Kan gewoon. Met Vodafone OneNumber ben je altijd bereikbaar op je smartwatch, ook zonder telefoon op zak. Ontdek meer op vodafone.nl.”
Samenvatting van de klacht
In de radiocommercial wordt gezegd dat je met de dienst van Vodafone alles met je smartwatch kan en je telefoon niet meer nodig hebt. Als je vervolgens naar de website gaat, blijkt dit enkel te kunnen met een smartwatch van Apple. Andere merken worden niet ondersteund. Klager vindt dit misleidend.
Samenvatting van het verweer
Bij de beoordeling of sprake is van het te laat verstrekken van essentiële informatie moet rekening worden gehouden met de beperkingen van het communicatiemedium en de maatregelen die zijn genomen om de informatie langs andere wegen ter beschikking van de consument te stellen. Het gaat hier om een radiocommercial, die per definitie van korte duur is. Deze algemene radiocommercial biedt geen ruimte om in detail te treden over de modellen en merken waarop OneNumber werkt. Aan het einde van de commercial wordt specifiek verwezen naar de website van Vodafone. Hier staat alle voor de aankoop benodigde informatie, inclusief een uitgebreide toelichting over de telefoons en smartwatches die voor OneNumber geschikt zijn.
Bovendien wordt in de radiocommercial geen uitnodiging tot aankoop gedaan in de zin van de Nederlandse Reclame Code (NRC), omdat de prijs en kenmerken van de dienst ontbreken. De daadwerkelijke uitnodiging tot aankoop op de website van Vodafone bevat alle essentiële informatie die een klant nodig heeft om een transactiebesluit te nemen. De uiting is niet misleidend.
Het oordeel van de voorzitter
1. In de radiocommercial wordt de dienst “OneNumber” van Vodafone aangeprezen waarmee de klant “altijd bereikbaar” kan zijn op zijn/haar smartwatch. Uit de website, waarnaar wordt verwezen aan het einde van de radiocommercial, blijkt dat de dienst OneNumber alleen geschikt is voor (bepaalde modellen) smartwatches van het merk Apple. Beoordeeld dient te worden of deze voorwaarde, die essentiële informatie betreft, tijdig en duidelijk aan de gemiddelde consument is verstrekt. De voorzitter oordeelt hierover als volgt.
2. Een radiocommercial heeft beperkingen qua ruimte en tijd, zoals ook door Vodafone is aangevoerd. Hierdoor leent zo’n commercial zich niet goed voor de uitvoerige vermelding van alle toepasselijke voorwaarden. Het is in beginsel dan ook toegestaan in dergelijke uitingen naar die voorwaarden op de website te verwijzen. Dit neemt niet weg dat dient te worden voorkomen dat door onvolledige informatie in de radiocommercial de consument zich een onjuist beeld vormt omtrent de aangeprezen dienst. Uit de radiocommercial is niet af te leiden dat met genoemde “smartwatch” alleen (bepaalde) smartwatches van één specifiek merk worden bedoeld. Dit wordt nog eens versterkt door de bewoordingen: “Met Vodafone OneNumber ben je altijd bereikbaar op je smartwatch”.
Tegen deze achtergrond is de algemene verwijzing naar de website Vodafone.nl onvoldoende om de consument erop attent te maken dat niet alle smartwatches geschikt zijn voor de dienst. De gemiddelde consument zal uit deze algemene verwijzing immers niet begrijpen dat ‘smartwatch’ beperkt moet worden opgevat. Naar het oordeel van de voorzitter had om die reden in enige mate uit de radiocommercial dienen te blijken dat de aangeprezen dienst, anders dan de uiting suggereert, niet voor elke smartwatch geldt. Nu dit niet het geval is, is sprake van het te laat verstrekken van essentiële informatie.
3. Gelet op het voorgaande is in de radiocommercial sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de commercials misleidend als bedoeld in de aanhef en onder c van artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.