Omschrijving:Het betreft de advertentie van Drogisterij en Kruiderij De Rode Pilaren en Biotalpa Amsterdam B.V., die gestaan heeft in De Faam van 20 december 2006 met de aanhef ”Amerikaans afslankproduct zorgt voor absolute doorbraak: 5 of 50 pond, de geruchten zijn écht waar. TRIMGEL breekt élk AFSLANKRECORD!”. |
De klachtHet gebruik van deze gel leidt niet tot gewichtsverlies, laat staan tot gewichtsverlies van 5 of 50 pond. Niet is bewezen dat Hoodia girdonii afslankende werking heeft. |
Het verweerDe Rode Pilaren heeft -kort samengevat- het volgende tegen de klacht aangevoerd. |
De repliek Klager handhaaft haar bezwaar tegen de uiting en de zinsnede “Afslanken zonder extra beweging, dát wil toch iedereen?” en licht dit nader toe. Wetenschappelijke literatuur en gegevens over het gebruik van deze gel als afslankmiddel ontbreken. |
De dupliek van Biotalpa Klager voert geen feiten of omstandigheden aan die voldoende grond opleveren voor haar stelling dat de uiting misleidend zou zijn, zodat de klacht dient te worden afgewezen.
|
Het oordeel van de Commissie In de eerste plaats overweegt de Commissie dat zowel op grond van artikel 6:195 van het Burgerlijk Wetboek en gelet op het bepaalde in artikel 15 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) de adverteerder dient te onderbouwen hetgeen hij in een advertentie stelt, indien dit gemotiveerd wordt aangevochten. De rode Pilaren heeft geen wetenschappelijke bescheiden overgelegd waaruit blijkt dat Trimgel niet alleen tot gewichtsverlies leidt maar dat dit bovendien “élk afslankrecord” breekt, zelfs “zonder extra beweging”. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |