a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0010

Datum:

15-03-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de advertentie van Drogisterij en Kruiderij De Rode Pilaren en Biotalpa Amsterdam B.V., die gestaan heeft in De Faam van 20 december 2006 met de aanhef ”Amerikaans afslankproduct zorgt voor absolute doorbraak: 5 of 50 pond, de geruchten zijn écht waar. TRIMGEL breekt élk AFSLANKRECORD!”.

De klacht

Het gebruik van deze gel leidt niet tot gewichtsverlies, laat staan tot gewichtsverlies van 5 of 50 pond. Niet is bewezen dat Hoodia girdonii afslankende werking heeft.
Met P57AS3, de waarschijnlijk effectieve stof voor de onderdrukking van de eetlust, werden proeven genomen met ratten, waarbij de stof werd geïnjecteerd. Proeven bij mensen beperkten zich tot een groepje van 9 mannen gedurende 15 dagen. Een dergelijke kleine en kortdurende proef biedt onvoldoende grond voor de geclaimde werking.
Guarana is een sterke cafeïne bron. Ingenomen werkt het afslankend, mits gecombineerd met een vetarm dieet en veel beweging. Dit in tegenstelling tot hetgeen in de advertentie staat. De kans dat het middel tot enig gewichtsverlies leidt is nihil, zodat de advertentie misleidend is.

Het verweer

De Rode Pilaren heeft -kort samengevat- het volgende tegen de klacht aangevoerd.
Er zijn veel zeer positieve reacties van tevreden gebruikers die zonder uitzondering zeggen dat de beschreven effecten, vaak in korte tijd, worden bereikt. De gel heeft, in combinatie met de bewustwording van een verantwoord voedingspatroon, een positief uitwendig effect. Het gebruik van het extract van de vetplant Hoodia gordonii heeft een significante invloed op het lichaam.
Trimgel Slim is in eerste instantie ontwikkeld voor de behandeling van onderhuidse vetophopingen en cellulitis.
Klaagster heeft haar klacht niet met feiten onderbouwd. Het product zal, vanwege individuele verschillen, niet bij iedereen het gewenste effect hebben, maar er wordt reclame voor gemaakt en het wordt verkocht en er zijn veel tevreden gebruikers.

De repliek

Klager handhaaft haar bezwaar tegen de uiting en de zinsnede “Afslanken zonder extra beweging, dát wil toch iedereen?” en licht dit nader toe. Wetenschappelijke literatuur en gegevens over het gebruik van deze gel als afslankmiddel ontbreken.

De dupliek van Biotalpa

Klager voert geen feiten of omstandigheden aan die voldoende grond opleveren voor haar stelling dat de uiting misleidend zou zijn, zodat de klacht dient te worden afgewezen.

Het oordeel van de Commissie

In de eerste plaats overweegt de Commissie dat zowel op grond van artikel 6:195 van het Burgerlijk Wetboek en gelet op het bepaalde in artikel 15 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) de adverteerder dient te onderbouwen hetgeen hij in een advertentie stelt, indien dit gemotiveerd wordt aangevochten.
Dit betekent dat adverteerders, of één van beiden, de juistheid van het in de advertentie gestelde, dient aan te tonen.

De rode Pilaren heeft geen wetenschappelijke bescheiden overgelegd waaruit blijkt dat Trimgel niet alleen tot gewichtsverlies leidt maar dat dit bovendien “élk afslankrecord” breekt, zelfs “zonder extra beweging”.
Biotalpa heeft evenmin aangetoond dat Trimgel de werking heeft die daaraan in de uiting wordt toegeschreven.
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting misleidend.
Nu adverteerders niet hebben aangetoond dan wel aannemelijk hebben gemaakt dat Trimgel de werking heeft die daaraan in de advertentie wordt toegeschreven, acht de Commissie deze misleidend.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken