a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0149

Datum:

26-04-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de advertentie van LifeCare Europe in de ANBO Vizier van maart 2007, waarin onder de aanhef:
“Soepel bewegen!” reclame wordt gemaakt voor het product “LifeCare, Opneembaar Silicium 15%, voor sterke botten en soepele gewrichten.”

De klacht

Tegen een vergelijkbare uiting heeft klager al eerder een klacht ingediend. Dit leidde op 6 oktober 2005 tot een aanbeveling (dossier 05.0283). Klager stelde ook toen dat zuurstof na silicium het meest voorkomende element op aarde is. Men kan niet voorkomen daarvan voldoende op te nemen. Een tekort aan silicium bij mensen is dan ook nog nooit waargenomen, ook al omdat de mens heel weinig nodig heeft. Systematische onderzoeken naar het effect van silicium op haar, huid en nagels ontbreken. Ook het bewijs dat silicium werkt tegen pijnklachten bij reuma ontbreekt. De in de advertentie over LifeCare verstrekte informatie berust niet op wetenschappelijke waarnemingen en is daarom misleidend.

Het verweer

LifeCare Silicium is een natuurlijk voedingssupplement geregistreerd onder E 551. Dit nummer is een kwaliteitskenmerk en geeft aan dat de stof goed is onderzocht in de gebruikte toepassingen. Door middel van nanotechnologie is de opneembaarheid van silicium gewaarborgd. De advertentie is goedgekeurd door de Keuringsraad KOAG/KAG en voorzien van en toelatingsstempel. De informatie in de advertentie berust op wetenschappelijke waarnemingen. Na afronding van een aantal onderzoeken zal het product dan ook een registratie krijgen als medicament, maar tot die tijd zal het verkocht worden als voedingssupplement dat geen contra-indicaties kent.

Het oordeel van de Commissie

Klager heeft gemotiveerd bestreden dat LifeCare de werking heeft die adverteerder daaraan in de uiting toeschrijft. Adverteerder stelt dat de in de advertentie genoemde werking op wetenschappelijke waarnemingen berust, doch met deze mededeling heeft adverteerder niet aangetoond noch aannemelijk gemaakt dat LifeCare de werking heeft die daaraan in de advertentie wordt toegeschreven. Om die reden acht de Commissie de uiting misleidend.

De goedkeuring door de Keuringsraad KOAG/KAG maakt het oordeel van de Commissie niet anders. In de Bijzondere Reclame Code onder a van de Nederlandse Reclame Code is bepaald dat de Commissie rekening kàn houden met het oordeel van de KAG, maar daartoe bestaat geen verplichting. De Commissie heeft een zelfstandige beoordelingsbevoegdheid ten aanzien van de vraag of een reclame-uiting misleidend is.

De beslissing

Gelet op het hiervoor overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken