a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0295

Datum:

25-07-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een billboard van Masterfoods Veghel B.V., waarop staat: “De beste brandstof voor onderweg” en “Snickers”.

De klacht

Klager acht de uiting in strijd met de waarheid, omdat met name geraffineerde suiker de ‘brandstof’ in de chocoladereep is. Elke voedingsdeskundige zal beamen dat geraffineerde suiker slecht is voor het menselijk lichaam.

Het verweer

De slagzin is bedoeld om op ludieke wijze aandacht voor het product te vragen.
De slagzin is een in de reclamewereld gebruikelijk vorm van overdrijving. Het publiek zal de slagzin niet letterlijk nemen, met name niet door de grappige wijze waarop wordt aangehaakt bij het “onderweg” zijn. Het publiek zal de slagzin hooguit opvatten in de zin dat Snickers veel energie geeft.
Geraffineerde suiker levert slechts 20% op van de totale energie van een Snickers. De feitelijke informatie waarop klager zijn standpunt baseert is dus onjuist. Bovendien kan gelet op dit percentage niet gezegd worden dat Snickers slecht is voor het lichaam.

Het oordeel van de Commissie

De zinsnede “De beste brandstof voor onderweg” zal door de gemiddelde consument naar het oordeel van de Commissie worden opgevat als een vorm van overdrijving. Het is duidelijk dat de zinsnede niet letterlijk dient te worden opgevat, maar in die zin dat kenbaar wordt gemaakt dat Snickers energie geven.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken