Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial van Stichting Voedingscentrum Nederland, waarin een kip in een witte omgeving is te zien terwijl een voice-over het volgende zegt: |
De klacht De uiting, waarin consumenten worden aangespoord scharrelvlees te kopen, is misleidend, omdat daarin menselijke eigenschappen worden toegeschreven aan een kip. Bovendien hebben Australische onderzoekers aangetoond dat scharrelkippen evenveel stress- en angsthormonen aanmaken als legbatterijkippen. De misleiding is des te kwalijker, omdat het Voedingscentrum een overheidsinstantie is waarvan een weloverwogen advies mag worden verwacht. |
Het verweerMet de campagne Voedselkwaliteit, waarvan de bestreden uiting deel uitmaakt, wil het Voedingscentrum consumenten informatie bieden over de herkomst van vlees en een bewuste keuze mogelijk maken. De uiting spoort niet aan tot het kopen van scharrelvlees. Er wordt geen voorkeur uitgesproken voor een bepaald houderijsysteem of keurmerk. Om die reden is in de uiting gekozen voor een neutrale (witte) omgeving waarin de kip is te zien. Het Voedingscentrum gaat uit van wetenschappelijke informatie van onder andere de Animal Sciences Group en het Landbouw Economisch Instituut (LEI) van de Universiteit Wageningen, die onderzoeken hebben gedaan naar diverse houderijsystemen en de effecten daarvan op dieren. Adverteerster heeft de conclusie uit het rapport “Verantwoorde en communiceerbare argumenten bij biologische producten: dierenwelzijn” van M. Ruis en J.B. Pinxterhuis overgelegd. Daaruit blijkt dat daglicht een positief effect heeft op natuurlijk gedrag en stofwisseling van pluimvee en kippen minder angstig maakt. Adverteerster verwijst voorts naar het advies van het Wetenschappelijk Comité voor de gezondheid en het welzijn van dieren, waarin vanuit dierenwelzijnsoogpunt wordt aanbevolen een maximum aantal kippen per vierkante meter te houden. Het Voedingscentrum is een onafhankelijke organisatie die wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid. |
|
Het oordeel van de Commissie Naar het oordeel van de Commissie is geen sprake van misleidende reclame. In de uiting wordt de consument gewezen op de mogelijkheid om bij het kopen van kippenvlees rekening te houden met de herkomst van het vlees, waarbij voor het welzijn van de kippen voldoende ruimte en daglicht een belangrijke rol spelen. De Commissie acht op grond van het door adverteerster overgelegde beknopte onderzoek voldoende aannemelijk geworden, dat in de uiting de gangbare wetenschappelijke standpunten ten aanzien van dierenwelzijn zijn verwoord. Het door klager aangevoerde Australische onderzoeksresultaat maakt dit niet anders, nu dit onderzoek betrekking blijkt te hebben op leghennen en niet op vleeskippen waarop in de uiting wordt gedoeld. |
De beslissingGelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af. |