a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0605B

Datum:

04-12-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft twee televisiecommercials van Stichting Voedingscentrum Nederland, waarin een kip of een varken in een witte omgeving is te zien. Een voice-over zegt het volgende:
“Als een kip kon kiezen koos ze een leven met veel ruimte en daglicht. Maar ja, een kip kan niet kiezen. Jij wel! Elke keer als je kip koopt.”
Of: “Als een varken kon kiezen koos hij voor veel ruimte waarin hij lekker kon modderen. Maar ja, een varken kan niet kiezen. Jij wel! Elke keer dat je varkensvlees koopt.”

De klacht

De uiting is niet waar, omdat eerst wordt gesuggereerd dat adverteerster weet wat een kip en varken zouden doen als zij konden kiezen en vervolgens wordt gesteld dat een kip en een varken niet kunnen kiezen. De zinsnede “eerlijk over eten” is dan ook onjuist. Vooral een instantie als het Voedingscentrum moet zich hoeden voor het verkopen van dit soort onzinnige uitspraken.

Het verweer

Met de campagne Voedselkwaliteit, waarvan de bestreden uitingen deel uitmaken, wil het Voedingscentrum consumenten informatie bieden over de herkomst van vlees en een bewuste keuze mogelijk maken. In de uiting wordt geen voorkeur uitgesproken voor een bepaald houderijsysteem of keurmerk, maar wordt de consument erop gewezen dat zijn aankoopgedrag mede bepalend is voor de omstandigheden waaronder dieren worden geboren, gehouden en geslacht.

Het Voedingscentrum gaat bij de “keuze van de kip of het varken” niet uit van een suggestie, maar van wetenschappelijke informatie van onder andere de Animal Sciences Group en het Landbouw Economisch Instituut (LEI) van de Universiteit Wageningen, die onderzoeken hebben gedaan naar diverse houderijsystemen en de effecten daarvan op dieren. Adverteerster heeft conclusies ten aanzien van de pluimvee- en de varkenshouderij uit het rapport “Verantwoorde en communiceerbare argumenten bij biologische producten: dierenwelzijn” van M. Ruis en J.B. Pinxterhuis overgelegd. Daaruit blijkt onder andere dat daglicht een positief effect heeft op het natuurlijke gedrag en de stofwisseling van pluimvee en kippen minder angstig maakt. Ook blijkt het modderen van varkens een essentieel onderdeel van het natuurlijke gedrag van varkens te zijn, waarvan ze gebruik maken indien ze die keuze hebben.

Het Voedingscentrum is een onafhankelijke organisatie die wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid.

Het oordeel van de Commissie

Naar het oordeel van de Commissie zijn de bestreden uitingen niet misleidend of in strijd met de waarheid. In de uitingen wordt de consument gewezen op de mogelijkheid om bij het kopen van kippen- of varkensvlees rekening te houden met de herkomst van het vlees, waarbij voor het welzijn van de dieren voldoende ruimte en daglicht voor de kippen en ruimte om te modderen voor de varkens een belangrijke rol spelen. De Commissie acht op grond van de door adverteerster overgelegde beknopte onderzoeksconclusies voldoende aannemelijk geworden, dat in de uiting de gangbare wetenschappelijke standpunten ten aanzien van dierenwelzijn zijn verwoord.

De beslissing

Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken