Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Oxfam Novib, waarin ‘meneer Basha’ uit Ethiopië centraal staat. In de uiting wordt onder meer het volgende gezegd: “Armoede maakt oud worden voor hem tot een lijdensweg”, “Voor iemand als meneer Basha kunt u het verschil betekenen met één euro per week. Bel 0800-2010 en steun Oxfam Novib, dan zorgen onze lokale partners voor een dagelijkse maaltijd, vriendschap aandacht en zorg” en “Bel 0800- 2010 en help iemand als meneer Basha met één euro per week”. |
De klacht De uiting wekt ten onrechte de suggestie dat de hulp die de weergegeven persoon ontvangt, structureel is indien men donateur wordt. Adverteerder meldt niet dat ongeveer 20% van het geld van de donateurs wordt besteed aan fondsenwerving en dat de lokale partners vaak meer dan de helft van hun ontvangsten besteden aan verdere fondsenwerving. Adverteerder en lokale partners zijn in de eerste plaats bezig met hun eigen voortbestaan. Lokale partners streven geen doelmatigheid na. Voorts wordt de suggestie gewekt dat adverteerder betrokkenheid bij de derde wereld heeft, terwijl de uitvoering bij partnerorganisaties ligt en adverteerder slechts een doorgeefluik van gelden is. Om die reden vindt klager de uiting in strijd met de waarheid en misleidend. |
Het verweerIn de uiting wordt niets gesuggereerd wat adverteerder niet kan waarmaken. In de uiting wordt gecommuniceerd dat adverteerder met financiële steun van particulieren, via lokale partnerorganisaties, werkt aan armoedebestrijding. De uiting suggereert niet dat de weergegeven persoon ‘structureel geluk’ ten deel valt als de kijker donateur wordt. De uiting maakt duidelijk dat het een voorbeeld betreft. De persoon is geen acteur. |
|
De mondelinge behandeling Klagers toelichting. Meneer Basha krijgt geen door adverteerder gefinancierde hulp meer. De partnerorganisatie die het betreffende project uitvoerde – Integrated Holistic Approach (IHA) – krijgt geen donaties meer van adverteerder. Van adverteerders jaarbudget ging 0,28% naar IHA. IHA had 52 projecten en hooguit 50% van de donaties worden aan het veldwerk besteed zodat – indien men ervan uitgaat dat de donaties proportioneel over de projecten wordt verdeeld – slechts 0,00269% van het geld van donateurs van adverteerder aan bejaarden in Ethiopië ten goede kwam. Dat bijna de gehele donatie aan andere zaken wordt besteed, wordt niet in de uiting gezegd. Nergens in de uiting wordt gezegd dat adverteerder 20% van de donaties aan fondsenwerving besteedt. Adverteerder heeft niet weersproken dat lokale partnerorganisaties meer dan de helft van hun financiële middelen aan eigen promotie en fondsenwerving besteden. Er is sprake van inefficiëntie, bureaucratie, teloorgang van betrokkenheid en ook van corruptie en enorme salarissen. Adverteerder suggereert ten onrechte dat de partnerorganisaties efficiënt en bonafide zijn. De controlemethode van adverteerder op de besteding van de donaties functioneert niet. De oproep om donateur te worden om het mogelijk te maken dat voor meneer Basha en anderen o.a. een dagelijkse maaltijd wordt verzorgd, is misleidend en adverteerder heeft de juistheid van deze claim niet aannemelijk gemaakt. Klager benadrukt dat de uiting voor de kijker misleidend is omdat ten onrechte de indruk wordt gewekt dat met het gedoneerde geld mensen worden geholpen. Adverteerders toelichting.
|
Het oordeel van de Commissie (24 april 2007) |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. Ten onrechte heeft de Commissie de klacht afgewezen. Appellante voert hiertoe samengevat het volgende aan. a. b. c. d. |
Het antwoord in appel De grieven zijn gemotiveerd weersproken. |
De mondelinge behandeling Partijen hebben hun standpunten nader toegelicht.
|
Het oordeel van het CollegeIn de gewraakte televisiereclame wordt duidelijk tot uitdrukking gebracht dat ON zich bezighoudt met armoedebestrijding en dat zij daartoe samenwerkt met andere organisaties (“lokale partners”) die uitvoerende werkzaamheden verrichten zoals het zorgen voor een dagelijkse maaltijd en vriendschap voor mensen als de in beeld gebrachte ‘meneer Basha’ uit Ethiopië. In dit kader doet ON een beroep op de kijker om ON financieel te ondersteunen. In reactie op het beroepschrift heeft ON meegedeeld dat de samenwerking tussen ON en IHA niet is beëindigd en dat het in de reclame getoonde project van ‘meneer Basha’, officieel geheten “Community Development Programme, Activity 3 ‘Elderly People’” nog steeds bestaat. Noch het feit dat de financiële bijdragen van donateurs door (partners van) ON niet geheel aan veldwerk worden besteed, maar ook aan ‘overhead’, noch de stelling van appellante dat IHA niet effectief zou werken, betekent dat de televisiereclame in strijd met de waarheid zou zijn. De bedenkingen van appellante bij de wijze waarop ON de besteding van subsidies door lokale partners van ON controleert, leidt niet tot het oordeel dat de onderhavige uiting, waarin kort wordt gewezen op hetgeen door lokale partners van ON kan worden gedaan, dankzij financiële steun van donateurs aan ON, misleidend zou zijn in de zin van artikel 7 NRC. Voorts kan niet worden geoordeeld dat in de gewraakte reclame beelden worden gebruikt die er kennelijk op zijn gericht om op misleidende wijze het bestaan van niet aanwezige hoedanigheden van producten te suggereren als bedoeld in artikel 9 NRC. Niet alleen heeft ON onweersproken gesteld dat meneer Basha geen abstract voorbeeld is en dat op 23 mei 2007 door een projectcoördinator van IHA aan ON is meegedeeld dat meneer Basha nog steeds gebruik kan maken van de zorg die in de televisiereclame in beeld wordt gebracht, in de reclame-uiting wordt – zoals de Commissie terecht oordeelt – daarenboven in zeer algemene bewoordingen gezegd dat “voor iemand als meneer Basha” een donatie een verschil kan maken. Met de Commissie is het College mitsdien van oordeel dat in de televisiereclame geen onjuist beeld wordt geschetst van de werkzaamheden van ON of van de wijze waarop de financiële bijdragen van donateurs worden besteed en wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie. |