Omschrijving:Het betreft de website www.vitatheek.nl van Vitatheek, waarop adverteerder zijn producten aanprijst en deze onder meer vergelijkt met producten van Solgar. |
De klacht De lezer zal het overzicht waarin producten van Solgar vergeleken worden met producten van adverteerder van hek merk NOW opvatten als een vergelijking tussen de producten van NOW en Solgar. Van vergelijkbare producten is echter geen sprake aangezien de producten qua samenstelling, dosering en andere kwaliteitskenmerken niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Op de website wordt een breed scale aan voedingssupplementen en merken aangeboden. Bezoekers die op zoek zijn naar producten van Solgar krijgen een pop-up waarin staat dat Solga-producten niet geleverd worden en dat er nauwelijks kwaliteitsverschillen zijn tussen adverteerders producten en andere merken. De uiting is misleidend en ontoelaatbaar door producten met elkaar te vergelijken die niet vergelijkbaar zijn. Voorts worden aantoonbaar misleidende uitspraken gedaan over de kwaliteit van grondstoffen en producten. Er is sprake van een ontoelaatbare vorm van productvergelijking. |
Het verweer In de uiting wordt geen reclame gemaakt maar het advies gegeven eens een ander product te proberen. Dit gebeurt in de vorm van een tabel waarbij vermeld wordt dat de producten niet exact gelijk zijn maar dat de producten van NOW wel een goed alternatief kunnen zijn. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |