Omschrijving:Het betreft een advertentie van McDonalds Nederland B.V. in het maandblad Psychologie Magazine november 2007 waarin Griekse Salade wordt aangeprezen met de mededeling “100% vegetarisch”. |
De klacht In de salade zit kaas en deze kaas is gestremd met dierlijk stremsel, afkomstig van geslachte kalveren. De salade is dus niet vegetarisch en de advertentie is om die reden misleidend. Klager acht de uiting in strijd met de artikelen 2, 5 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) alsmede in strijd met artikel 4 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. |
Het verweer De salade is ten onrechte als 100% vegetarisch bestempeld. Besloten is om de uiting uit alle magazines terug te trekken. |
Het oordeel van de Commissie Ten aanzien van artikel 4 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) overweegt de Commissie dat reeds omdat de salade niet vegetarisch is, de uiting niet met deze bepaling in strijd is. |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikelen 2 en 7 NRC |