a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0031

Datum:

10-03-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een foldervan Etos BV, waarin onder het kopje “2 halen 1 betalen” onder meer “Bio-antioxidant voedingssupplement” in verpakkingen van 60 en 150 tabletten wordt aangeprezen met de mededeling “alle combinaties mogelijk”.

De klacht

Anders dan de uiting doet vermoeden, vielen niet alle combinaties van Bio-voedingssupplementen onder de aanbieding.
De mededeling “alle combinaties” bleek te slaan op de verpakking van 60 of 150 tabletten. Gelet hierop acht klager de uiting verwarrend en misleidend.

Het verweer

Uit de tekst en de daarbij afgebeelde verpakking blijkt duidelijk dat de actie geldt voor Bio-Antioxidant en niet voor andere producten van het merk “Bio”. Bio-Antioxidant kent twee varianten, te weten de verpakking van 60 stuks en de verpakking van 150 stuks. Binnen deze twee varianten waren alle combinaties mogelijk, 1 x 60 stuks en 1 x 150 stuks, 2 x 60 stuks of 2 x 150 stuks. De klacht is derhalve ongegrond.

Het oordeel van de Commissie

Uit de uiting blijkt niet duidelijk waar de toevoeging “alle combinaties mogelijk” op ziet. Naar het oordeel van de Commissie ziet deze op de mogelijkheid om twee verschillende verpakkingen te kopen, te weten een verpakking van 60 stuks en een verpakking van 150 stuks, hetgeen een allerminst voor de hand liggend aanbod is. Ten aanzien van twee verpakkingen van 60 stuks of twee verpakkingen van 150 stuks kan immers moeilijk van een “combinatie” worden gesproken. Heeft de aanbieding betrekking op twee verpakkingen met dezelfde inhoud dan gaat het immers om “2 halen en 1 betalen” zoals daarboven ook staat.
Gelet op het vorenstaande kan ten gevolge van de bewuste toevoeging ten onrechte de gedachte postvatten dat ook andere “Bio”-producten onder de aanbieding vallen.
Hierdoor acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk en kan deze de gemiddelde consument er toe brengen een besluit te nemen over een transactie dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en in strijd met artikel 7 NRC (nieuw), waarin is bepaald dat reclame niet oneerlijk mag zijn en dat misleidende reclame in ieder geval oneerlijk is.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 (nieuw) van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken