Omschrijving:Het betreft een uiting van Gustavsson Vandermark Orthomoleculair Laboratorium op de website http://www.slimmingdrops.nl waarin onder andere staat: “revolutionaire afslankdruppels”, “Slimming Drops stimuleert de vetverbranding, optimaliseert de spijsvertering en vermindert de opname van vet door het lichaam. Maar- en dat is de crux- het bevat tevens extracten die het energieniveau van het lichaam stimuleren en de stofwisseling reguleren” en “Het product is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten”. |
De klacht Slimming Drops bevat cafeïne (maté thee, Guarana, cola noot en groene thee), twee diuretica (java thee en grote wolfsklauw), een drastisch laxeermiddel (vuilboom), een plant die op de schildklier werkt (blaasjeswier) en verder aardpeer en Panax ginseng. Het product bevat niets dat de vetverbranding stimuleert, de spijsvertering optimaliseert of de opname van vet door het lichaam vermindert. Om die reden is de uiting misleidend. De keuringsraad KOAG/KAG |
Het verweer De werking van Slimming Drops is gebaseerd op een combinatie van het stimuleren van het energieniveau en het stimuleren van de vetverbranding. Adverteerder legt een productdossier over om deze werking aannemelijk te maken. Het dossier bevat teksten over ingrediënten van het product en samenvattingen van enige artikelen met verwijzingen naar andere bronnen. |
Het oordeel van de Commissie Adverteerder heeft geen wetenschappelijke artikelen overgelegd ter onderbouwing van de stellingen: “revolutionaire afslankdruppels” en “Slimming Drops stimuleert de vetverbranding, optimaliseert de spijsvertering en vermindert de opname van vet door het lichaam. Maar- en dat is de crux- het bevat tevens extracten die het energieniveau van het lichaam stimuleren en de stofwisseling reguleren”. Adverteerder heeft slechts enige samenvattingen van artikelen overgelegd, waarin met betrekking tot een aantal ingrediënten voorzichtige conclusies staan die niet met adverteerders stellingen in de uiting overeenkomen. Gelet op het voorgaande is de in de uiting aan Slimming Drops toegeschreven werking niet aannemelijk gemaakt en is de Commissie van oordeel dat de uiting onjuiste informatie bevat als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |