Omschrijving:Het betreft een reclamefolder van het Kruidvat met aanbiedingen geldig van 19 tot en met 24 augustus 2008. Daarin stond onder meer “Gratis Pantène shampoo” “Bij aankoop van minimaal € 10,00 aan boodschappen”. |
De klacht Hoewel klager voor € 15,- had besteed, kreeg hij geen shampoo. De reden daarvan was dat van de boodschappen een homeopatische zalf van VSM deel uitmaakte en dat zelfzorgproducten niet werden “meegerekend”. Nu dat niet uit de advertentie blijkt, is deze misleidend. |
Het verweer Hier is sprake van een misverstand. Klager is niet goed voorgelicht. De zalf had wel moeten worden meegerekend, zodat klager recht heeft op een gratis fles Pantène shampoo. In verband daarmee is aan klager een cadeaubon toegestuurd, waarmee hij alsnog een fles Pantène shampoo kan kopen. De reclame-uiting is derhalve niet misleidend. |
De repliek Klager acht het antwoord van adverteerder ongeloofwaardig. Het personeel van adverteerder heeft klager er, geheel conform adverteerders beleid, erop gewezen dat geneesmiddelen, babyvoeding en tabak bij dergelijke acties buiten beschouwing worden gelaten. Adverteerder heeft zijn advertenties inmiddels aan dit beleid aangepast. Het feit dat aan klager een cadeaubon is gestuurd, betekent niet dat de advertentie niet misleidend was, omdat relevante informatie was weggelaten. |
De dupliek Geneesmiddelen waren toen klager van de actie gebruik wilde maken niet uitgezonderd, maar zijn dat in een later reclame-uiting wel. Dit betekent niet dat de gewraakte folder misleidend was.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |