De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial met Natasha Froger, waarin zij onder meer zegt:
”Lieve allemaal. We zitten midden in een crisis en nou hebben die grote energiebedrijven hun stroomtarieven ook nog eens verhoogd. Dat betekent dus nog meer bezuinigen. Maar gelukkig heb ik goed nieuws voor u. Bij de Nederlandse Energie Maatschappij hebben ze een aanbieding met een enorme prijsverlaging. Dat scheelt u al gauw een paar honderd euro per jaar. Ik zeg doen.”
In de tag-on die bij de commercial hoort zegt Natasha Froger onder meer:
“Kies voor de goedkoopste.”
De klacht
Door het optreden van Natasha Froger in de televisiecommercial worden minder koopkrachtigen misleid. Dit komt door het imago dat Natasha Froger heeft opgebouwd door haar rol in televisieprogramma’s zoals “Effe geen cent te makken”. Dit imago kan worden omschreven als het zich sterk maken voor minderbedeelden. Adverteerder maakt in de commercial misbruik van dit imago. De manier van spreken, de setting en de gelaatsuitdrukking van Natasha Froger dragen bij aan de verwarring die de commercial veroorzaakt. Klager verwijst naar de beslissing van de Commissie met betrekking tot de reclame voor Chupa Chups met Daphne Deckers. Vanwege haar positie als schrijfster van boeken heeft de Commissie die reclame niet geoorloofd geacht.
Het verweer
De Commissie vat het verweer van adverteerder als volgt samen.
Adverteerder heeft Natasha Froger voor de reclamecampagne benaderd wegens haar bekendheid en de sympathie die zij bij een grote vrouwelijke doelgroep heeft, alsook wegenshaar betrokkenheid bij het televisieprogramma “Effe geen cent te makken” en haar inzet voor de Voedselbank en “Orange babies”, een goed doel dat door adverteerder wordt gesponsord. Het feit dat Natasha Froger in de televisiecommercial optreedt en de wijze waarop zij dat doet, brengt niet mee dat de commercial misleidend is. Het is duidelijk dat het om reclame gaat. De reclame-uiting heeft geen dwangmatig karakter. De vergelijking die klager maakt met de beslissing in de zaak Chupa Chups snijdt geen hout, omdat in die zaak reclame was gemaakt voor een product dat schadelijk was voor de doelgroep die Daphne Deckers met naar boeken wenste te bereiken. Hiervan is in de onderhavige zaak geen sprake.
De mondelinge behandeling
Adverteerder licht zijn standpunt toe overeenkomstig de overgelegde notitie. Adverteerder handhaaft zijn standpunt.
Het oordeel van de Commissie
a) De klacht richt zich tegen het optreden van Natasha Froger in de commercial. Ingevolge artikel 11.2 van de Nederlandse Reclame Code, waaraan in dit verband moet worden getoetst, is het verboden om in reclame personen te laten optreden die krachtens hun deelname aan programma’s geacht kunnen worden gezag respectievelijk vertrouwen te hebben bij bepaalde publieksgroepen. De vraag is of Natasha Froger een dergelijk gezag of vertrouwen heeft. Vaststaat dat Natasha Froger heeft deelgenomen aan een real life soap waarin een maand lang te zien was hoe zij en haar gezin leefden op bijstandsniveau. Dat Natasha Froger door veel mensen mogelijk in de eerste plaats met dat televisieprogramma zal worden geassocieerd, is naar het oordeel van de Commissie onvoldoende om te kunnen zeggen dat zij bij een bepaalde publieksgroep een zeker gezag of vertrouwen heeft. Voorts is Natasha Froger bekend door haar werkzaamheden voor goede doelen en haar optreden in andere televisieprogramma’s. Voor zover deze activiteiten betrekking hebben op het leven met een beperkt financieel budget, is ook in zoverre naar het oordeel van de Commissie niet aannemelijk geworden dat Natasha Froger gezag of vertrouwen heeft in de hiervoor bedoelde zin.
b) De wijze waarop Natasha Froger de commercial presenteert, kan niet tot het oordeel leiden dat sprake is van oneerlijke reclame. Duidelijk is dat het een reclame-uiting betreft en dat het om een aanprijzing gaat in plaats van een onafhankelijk en goed bedoeld advies.
c) De parallel die klager trekt met de beslissing van de Commissie in de zaak Chupa Chups (dossiernummer 1340D/04.0456D) kan niet slagen, nu die beslissing in hoger beroep is vernietigd. Het College van Beroep heeft daartoe, voor zover van belang, als volgt overwogen: “Dat Daphne Deckers bekendheid geniet -onder meer- als schrijfster over moederschap en opvoeding en dat haar desbetreffende werkzaamheden wel ter sprake komen in praatprogramma’s en quizzes op televisie, waarvoor zij wordt uitgenodigd, is onvoldoende grondslag voor het oordeel dat zij krachtens haar deelname aan dergelijke programma’s geacht kan worden gezag respectievelijk vertrouwen te hebben bij bepaalde publieksgroepen.” Ook in zoverre treft de klacht geen doel.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af