De bestreden reclame-uiting
Het betreft een printreclame van adverteerder in verband met de campagne ‘SNS Bank van alle spaarders’. Te zien is een baby die richting de camera kijkt en in de armen van een volwassene de fles krijgt. Boven deze afbeelding staat onder meer:
‘De eerste bank die je helpt het
maximale uit je spaargeld te halen.
De kans is groot dat je meer uit je spaargeld kan halen dan je nu doet.
Er zijn namelijk nog banken die ongemerkt minder spaarrente op je geld
geven’.
De klacht
Volgens klaagster wordt in de uiting reclame gemaakt voor zuigelingenvoeding, hetgeen borstvoedingsondermijnend is ten aanzien van baby’s die jonger zijn dan zes maanden. Klaagster meent dan ook dat de uiting in strijd is met de Code voor de marketing van vervangingsmiddelen voor moedermelk van de World Health Organisation (WHO). Bovendien is er sprake van sluikreclame voor Avent, nu in de uiting een fles van dit merk wordt getoond.
Het verweer
De foto van de baby symboliseert het ‘nieuwe leven’ dat in de campagne symbool staat voor het ‘nieuwe sparen’ bij adverteerder. Adverteerder benadrukt dat zij op geen enkele manier de intentie heeft gehad om met de gewraakte uiting reclame te maken voor zuigelingen-voeding of voor de merknaam Avent en stelt zich op het standpunt dat zij dit met de advertentie ook niet doet. Uit de uiting blijkt volgens adverteerder duidelijk dat reclame wordt gemaakt voor spaardiensten en niet voor vervangingsmiddelen voor moedermelk. Adverteerder heeft als financiële dienstverlener ook geen reden voor of baat bij reclame voor vervangende zuigelingenvoeding. Zij merkt op dat de WHO-code zich richt op producenten van vervangingsmiddelen van moedermelk die reclame maken voor dergelijke producten en niet op financiële dienstverleners die reclame maken voor spaarproducten.
Verder betekent het enkel afbeelden van een baby met een fles niet dat de inhoud van de fles automatisch een vervangend middel voor borstvoeding bevat. De baby in de advertentie drinkt bijvoorbeeld moedermelk, uit een door zijn vader gegeven fles. Tot slot is naar de mening van adverteerder geen sprake van reclame voor de flessen van Avent nu de fles en de merknaam niet worden gepromoot. De merknaam op de fles is bovendien door adverteerder vervaagd en niet meer leesbaar.
Het oordeel van de Commissie
Allereerst dient de vraag te worden beantwoord of de bestreden uiting naast reclame voor het spaarproduct van adverteerder, reclame bevat voor vervangingsmiddelen voor moedermelk. De Commissie overweegt daartoe als volgt. Hoewel de reclame een baby toont die de fles krijgt, wordt – naar het oordeel van de Commissie – geen vervangingsmiddel voor moedermelk aangeprezen. Voorts is de Commissie van oordeel dat geen reclame wordt gemaakt voor Avent, nu het onderwerp van de reclame duidelijk is gericht op het bankproduct van adverteerder. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de klacht ongegrond.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.