a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2011/00329

Datum:

18-05-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

           

Het betreft de aanprijzing van het product Co-enzym Q10 op de website www.vitadore.com, waar onder meer het volgende staat:

“Voor mensen met tandvleesproblemen: Co-enzym Q10 verbetert de conditie van het tandvlees en helpt bij het behoud van gezond tandvlees.”

 

De klacht

 

De uiting is om verschillende redenen misleidend. In de eerste plaats zijn mensen met tandvleesproblemen gebaat bij goed, professioneel medisch advies, wat in de uiting niet wordt vermeld. De claim dat Co-enzym 10 helpt bij tandvleesproblemen is in strijd met de gangbare wetenschappelijke inzichten, zoals te lezen is op de website van de Nederlandse Vereniging voor Parodontologie. Tevens wordt gesuggereerd dat het voedingssupplement Co-enzym 10 een geneeskrachtige werking heeft. Dit is volgens klager niet toegestaan door de KAG/KOAG reclame code.

 

Het verweer

 

In de uiting wordt niet vermeld dat een voedingssupplement een geneesmiddel is of dat het product een genezende werking heeft. Q10 wordt gezien als een vitamine die kan helpen bij het voorkomen van tekorten aan bepaalde voedingsstoffen. Bij het samenstellen van de tekst op de website is gebruik gemaakt van externe bronnen. Adverteerder verwijst in dit verband naar de websites tandvlees.nl en voedingscentrum.nl, waar onder meer wordt gewezen op een verhoogd risico van parodontitis bij een verlaagde weerstand en de rol die voedingssupplementen kunnen spelen bij verhoging van de weerstand. Op de website www.tandartsencombinatie.nl wordt volgens adverteerder gesteld dat tandvlees onder andere gezond kan worden gehouden door het eventueel innemen van voedingssupplementen, bijvoorbeeld Q10.  Tenslotte verwijst adverteerder naar “vele onderzoeken naar Q10” en dat “daar wordt aangegeven dat Q10 helpt bij tandvleesproblemen wanneer een tekort aan Q10 een rol speelt” (Bron: Nakamura R., Littarru G.P., Folkers K. et al. Study of CoQ10-enzymes in gingiva from patients with periodontal disease and evidence for a deficiency of coenzyme Q10. Proc Natl Acab Sci 1974; 71:1456-1460).

 

De reactie van de Keuringsraad KOAG/KAG

De Keuringsraad heeft meegedeeld dat de bestreden reclame-uiting onder de competentie van de Keuringsraad valt, maar niet ter preventieve toetsing aan de Keuringsraad is voorgelegd en derhalve niet van een toelatingsnummer is voorzien. Zou de uiting voor Vitadore Co-enzym Q10  wel ter beoordeling zijn voorgelegd, dan zou deze niet van een toelatingsnummer zijn voorzien, aangezien gebruik wordt gemaakt van medische claims en er dus sprake is van strijdigheid met artikel 10 van de Code Aanprijzing Gezondheids-producten (CAG). In de uiting worden aan het product geneeskundige eigenschappen toegedicht, wat in strijd is met artikel 6 CAG en artikel 84 van de Geneesmiddelenwet.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) De Commissie stelt voorop dat zij zich bij de beoordeling van reclame-uitingen beperkt tot toetsing van die uitingen aan de NRC. Voor zover klager met zijn opmerking dat de uiting in strijd is met “de KAG/KOAG reclame code” doelt op de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten overweegt de Commissie dat zij in beginsel niet bevoegd is reclame-uitingen te toetsen aan de CAG.

 

2) Op het in de bestreden uiting aangeprezen product Co-enzym Q10 van Vitadore, dat in de vorm van capsules in de handel wordt gebracht en om die reden kan worden aangemerkt als een voor orale nuttiging door de mens bestemd middel, is de Warenwet van toepassing. Ingevolge artikel 20 lid 2 onder a van de Warenwet is het verboden eet- en drinkwaar aan te prijzen met gebruikmaking van vermeldingen of voorstellingen, die aan de waar eigenschappen toeschrijven inzake het voorkomen, behandelen of genezen van een ziek­te van de mens, of die toespelingen maken op zodanige eigenschappen. De mededeling “Voor mensen met tandvleesproblemen: Co-enzym Q10 verbetert de conditie van het tandvlees” dient naar het oordeel van de Commissie te worden opgevat als een verboden medische claim in de zin van artikel 20 lid 2 onder a van de Warenwet. De uiting is daarom in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

3) Klager heeft voorts aangevoerd dat sprake is van misleidende reclame, nu volgens gangbare wetenschappelijke inzichten Co-enzym Q10 niet helpt bij tandvleesproblemen.

In reactie hierop heeft adverteerder verwezen naar een drietal websites, waarop – aldus adverteerder – is verklaard dat Q10 kan helpen bij het verhogen van de weerstand en het gezond houden van tandvlees. Hiermee is naar het oordeel van de Commissie onvoldoende aannemelijk gemaakt dat het aangeprezen product Co-enzym Q10 van Vitadore helpt bij tandvleesproblemen, zoals in de uiting wordt gesteld.

Hetzelfde bezwaar geldt voor de algemene verwijzing door adverteerder naar “vele onderzoeken naar Q10” en het niet overgelegde rapport.

 

Op grond van het vorenstaande komt de Commissie tot het oordeel, dat niet aannemelijk is gemaakt dat Vitadore Co-enzym Q10 de in de uiting daaraan toegeschreven heilzame werking ten aanzien van tandvleesproblemen heeft. Dit impliceert dat de uiting onjuiste informatie bevat over de van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC, welke resultaten als een van de voornaamste kenmerken van het product moeten worden beschouwd. Om die reden is de uiting tevens misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 2 en artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken