De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting met betrekking tot het voedingssupplement RockHard Weekend op www.rockhardweekend.nl. Over dit product wordt onder meer gesteld:
“Ondersteunt een erectie en de seksuele prestatie” en “Ongeveer 72 uur werkzaam”.
De klacht
Klaagster heeft tegen de reclame-uiting de volgende bezwaren.
1.
Gesteld wordt dat het product RockHard Weekend wordt geproduceerd in een door de Amerikaanse Food & Drug Administration (FDA) goedgekeurd bedrijf. Die stelling is in strijd met de waarheid, omdat de FDA geen bedrijven goedkeurt, maar voedsel en geneesmiddelen.
2.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat de in de uiting vermelde samenstelling van het product het in de uiting vermelde effect tot stand brengt, inclusief een rij medische claims.
Klaagster acht de uiting misleidend.
Informatie Keuringsraad KOAG/KAG
Desgevraagd heeft de Keuringsraad aan de Commissie meegedeeld dat de uiting valt onder de competentie van de KAG en dat deze niet ter preventieve toetsing aan de KAG is voorgelegd. De KAG zou de uiting niet van een toelatingsstempel voorzien, omdat er medische claims worden gebruikt als bijvoorbeeld “Verbetert de seksuele prestaties” en omdat aan het product geneeskundige eigenschappen worden toegedicht, hetgeen in strijd is met artikel 84 Geneesmiddelenwet.
Het verweer
Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.
In het verleden keurde FDA geen bedrijven goed. Inmiddels gebeurt dat wel, zo blijkt uit de website www.FDA.gov, en wel sinds december 2010.
In de van de bestreden uiting deel uitmakende informatiepagina wordt geen onjuiste informatie gegeven over het product of de werking daarvan. Volledigheidshalve wijst adverteerder erop dat de website in dit stadium op zwart is gezet, ter voorkoming van misverstanden. Adverteerder zal de site pas weer operationeel maken zodra er volledige zekerheid bestaat over de passages die wellicht twijfel zouden kunnen veroorzaken.
Het oordeel van de Commissie
Met betrekking tot de verschillende bezwaren overweegt de Commissie het volgende.
Ad 1.
Adverteerder heeft onder verwijzing naar de website www.FDA.gov meegedeeld dat FDA zich sinds december 2010 bezighoudt met het goedkeuren van bedrijven. De Commissie ziet geen aanleiding om de juistheid van deze mededeling in twijfel te trekken en acht de klacht op dit punt ongegrond.
Ad 2.
Adverteerder heeft niet aannemelijk gemaakt dat het product Rockhard Weekend de werking heeft die daaraan in de bestreden uiting wordt toegeschreven, zoals “Verbetert seksuele prestaties”, “Verbetert de bloedtoevoer naar de penis voor een langdurige, sterke erectie” en “Versterkt de seksuele functie en helpt de algemene lichaamsfuncties te versterken”.
Gelet op het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Naar het oordeel van de Commissie wordt het product door de in de alinea hiervoor aangehaalde beweringen gepresenteerd als zijnde geschikt voor het genezen of voorkomen van een gebrek bij de mens, waardoor het product dient te worden aangemerkt als een geneesmiddel in de zin van artikel 1 onder b van de Geneesmiddelenwet. Aangezien niet is gebleken dat voor dit geneesmiddel een handelsvergunning is verleend, is de uiting in strijd met artikel 84 Geneesmiddelenwet en daardoor in strijd met artikel 2 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de artikelen 2 en 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.