De bestreden reclame-uiting
Het betreft pagina 35 van de catalogus van home-shopper.nl waar onder de aanhef “100% Made in Switzerland ‘Heilig Ayurveda specerij’ herontdekt: Kurkuma…” Curcuma Plus wordt aangeprezen.
De klacht
De reclame bevat diverse medische claims. Dit is verboden voor een voedingssupplement. Bovendien ontbreken de bewijzen voor deze werking van de kurkuma tabletten. De uiting is daardoor misleidend.
De reactie van adverteerder
De uiting is gedateerd en adverteerder zal toekomstige uitingen aanpassen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Adverteerder gebruikt in de bestreden uiting diverse medische claims voor kurkuma. In de uiting worden deze claims vervolgens op zodanige wijze in verband gebracht met het aangeprezen product Curcuma Plus, dat naar het oordeel van de voorzitter de claims tevens als medische claims voor dat product dienen te worden aangemerkt. De voorzitter verwijst naar de mededelingen die inhouden dat kurkuma (Curcuma Plus):
• Lever en gal ontgift
• Ontstekingen vermindert
• Het immuunsysteem en bloedvaten versterkt
• Cholesterol verlagend werkt
• Alzheimer en Parkinson behandelt
• Maag en darmklachten vermindert
• Enzovoorts
Curcuma Plus kan worden aangemerkt als een voor orale nuttiging door de mens bestemd middel. Het product valt derhalve onder de werking van artikel 20 lid 2 sub a van de Warenwet. Nu blijkens het voorgaande aan dit middel eigenschappen worden toegeschreven inzake het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte van de mens, dan wel toespelingen op zodanige eigenschappen worden gemaakt, is sprake van verboden claims in de zin van artikel 20 lid 2 onder a van de Warenwet. Gelet hierop is de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Nu adverteerder de juistheid van de claim dat Curcuma Plus bepaalde types diabetes kan genezen op geen enkele wijze heeft onderbouwd, is de voorzitter van oordeel dat de reclame tevens misleidend is in de zin van artikel 8.5 NRC in verbinding met punt 16 van de bij artikel 8.5 behorende bijlage 1. Dit impliceert dat de reclame-uiting ook oneerlijk is in de zin van artikel 7 NRC. De verdere aan Curcuma Plus toegeschreven werking is evenmin onderbouwd, zodat de reclame ook in zoverre oneerlijk is.
De voorzitter neemt kennis van de mededeling van adverteerder dat de uiting gedateerd is en zal worden aangepast.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 respectievelijk 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken