De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in de Loosduinse Krant van 17 februari 2016 waarin het product ‘Lucovitaal Groenlipmossel’ wordt aangeprezen. In de advertentie staat onder meer:
“Wondermossel voor soepele gewrichten! (…)
Vroeg of laat krijgen we allemaal in meer of mindere mate last van stijve spieren en gewrichten. Dit heeft met name te maken met slijtage van het kraakbeen. Nu is er een supplement dat helpt om in beweging te blijven! (…)
Artrose kan op een natuurlijke wijze ontstaan, gewoon door het ouder worden of door slijtage. Maar ook overbelasting of overgewicht kan leiden tot gewrichtsklachten. Bij Artritis of reumatische pijn is er sprake van een auto-immuunziekte. De oplossing: Groenlipmossel. (…) De belangstelling voor de groenlipmossel is enkele tientallen jaren geleden ontstaan, nadat bleek dat Maori’s die aan de kust leefden aanzienlijk minder last hadden van gewrichtsproblemen dan andere Maoristammen. Dit bleek voornamelijk te maken te hebben met het verschil in voedingspatroon. De groenlipmossel bevat van nature een aantal zeer bijzondere stoffen zoals een uitgebreid pallet aan Omega-3 vetzuren. Hiervan is bekend dat zij een ontstekingsremmend effect hebben bij gewrichtsklachten. Recent ontdekten wetenschappers nòg een ontstekingsremmend component in de groenlipmossel: furaanvetzuur. (…)
Lucovitaal brengt een bijzonder gewrichten complex met Groenlipmossel en een krachtige combinatie van ingrediënten die de gewrichten soepel houdt en ontstekingsremmend werkt. (…)
Curcumine remt de aanmaak van het ontstekingsenzym COX-2. Dit ontstekingsenzym breekt kraakbeen af. Hierdoor wordt de afbraak van het kraakbeen tegengegaan. De curcumine pakt meerdere processen, die actief zijn bij ontstekingen, tegelijk aan. (…) De Boswelliaboom (…) wordt al eeuwen gebruikt in de ayurvedische geneeskunde als middel ter bestrijding van ontstekingen. (…) Boswellia beschikt over sterke ontstekingsremmende eigenschappen. In deze samenstelling is een Boswellia extract gebruikt met maar liefst 75% boswelliazuren en verbetert de werking van het bloedvatenstelsel. De bloedtoevoer naar de gewrichten verbetert en de bloedvaten die aangetast zijn door ontstekingen kunnen zich herstellen. (…)
USP’s: is extra krachtig door 3 ontstekingsremmende ingrediënten.”
Een kopie van de bestreden uiting is aan deze beslissing gehecht.
De klacht
De KAG stelt dat in de advertentie het onderhavige product wordt aangeprezen als een geneesmiddel, nu gebruik wordt gemaakt van medische claims dan wel toespelingen daarop. Hierdoor dient het product als een geneesmiddel te worden beschouwd in de zin van artikel 1 lid 1 sub b Geneesmiddelenwet. Voor het product is geen handelsvergunning verleend. Hierdoor wordt gehandeld in strijd met het verbod van artikel 84 Geneesmiddelenwet reclame te maken voor een geneesmiddel waarvoor geen handelsvergunning is verleend. De reclame-uiting is daardoor in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) alsmede in strijd met artikel 7 juncto artikel 8.2 onder a en b van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
De reactie van adverteerder
De klacht is gebaseerd op een interne tekst die is gemaakt tijdens “het traject van productontwikkeling”. Deze tekst had niet in media mogen worden gebruikt. Adverteerder legt als bijlage de advertentietekst over waarbij “de juiste (KAG) tekst is gebruikt”.
Het oordeel van de voorzitter
1) In de bestreden uiting wordt meegedeeld dat het aangeprezen product bepaalde ziekten of gebreken kan verhelpen of voorkomen. Het onderhavige product wordt meer in het bijzonder aangeprezen als een middel dat gewrichtsklachten door artrose of overbelasting of overgewicht kan bestrijden. Daarbij wordt het product gepresenteerd als oplossing voor auto-immuunziekte, omdat het een ontstekingsremmend effect zou hebben bij gewrichtsklachten en omdat het gewrichten soepel houdt, respectievelijk afbraak van het kraakbeen tegengaat, de werking van het bloedvatenstelsel en de bloedtoevoer naar de gewrichten verbetert alsmede bloedvaten die aangetast zijn door ontstekingen weer doet herstellen.
2) De KAG stelt dat door het voorgaande sprake is van medische claims, en dat in de uiting het aangeprezen product volgens het zogenaamde aandieningscriterium wordt gepositioneerd als een geneesmiddel zonder dat hiervoor de wettelijk vereiste handelsvergunning is afgegeven. Dit is volgens de KAG in strijd met artikelen 84 Geneesmiddelenwet. Adverteerder heeft dit alles niet weersproken.
3) De voorzitter oordeelt dat het onderhavige product in de bestreden uiting door de wijze waarop het wordt aangeprezen inderdaad wordt gepositioneerd als een geneesmiddel. Bij de gemiddelde consument wordt immers door de onder 1) bedoelde aanprijzingen de indruk gewekt dat het product bepaalde therapeutische eigenschappen heeft bij een ziekte of gebrek. Volgens het aandieningscriterium als bedoeld in artikel 1 aanhef en onder b Geneesmiddelenwet dient het aangeprezen product hierdoor als een geneesmiddel te worden gekwalificeerd. Voor reclame voor een geneesmiddel is vereist dat hiervoor een handelsvergunning is verleend als bedoeld in artikel 84 lid 1 Geneesmiddelenwet. Niet in geschil is dat een dergelijke handelsvergunning ontbreekt. Om die reden is de reclame-uiting in strijd met het verbod van artikel 84 lid 1 Geneesmiddelenwet en daardoor in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Tevens is de uiting op grond van het voorgaande in strijd met artikel 4 Code Publieksreclame voor Geneesmiddelen (CPG) 2015. De primaire grondslag van de klacht treft derhalve doel.
4) Het feit dat de primaire grondslag van de klacht doel treft en reeds op grond daarvan krachtens wettelijk verbod geen reclame voor het product mag worden gemaakt, impliceert dat de voorzitter niet toekomt aan de beoordeling van de grondslag van de klacht die inhoudt dat tevens sprake is van misleiding. De voorzitter beslist derhalve als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC respectievelijk artikel 4 CPG 2015. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.