De bestreden reclame-uiting
Het betreft een krantenadvertentie waarin voedingssupplementen van adverteerder worden aangeprezen. In de uiting staat (voor zover van belang voor de klacht):
“PROBEER MET 50% KORTING
BESTEL MOVIZIN COMPLEX MET WELLVITA’S LEVERINGSSERVICE
Tijdelijk Voor €16,95 180 tabletten
BESTEL VANDAAG NOG
[…]
ONLINE: www.wellvita.nl
Geen verplichte afname of vooruitbetaling!
De aanbieding geldt slechts één keer per persoon per product.”
Bij de tekst is een verpakking van Movizin voedingssupplementen (inhoud 180 stuks) afgebeeld. Onderaan de uiting staan het logo en adres van adverteerder, en het logo van “thuiswinkel waarborg”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klaagster probeerde één zending Movizin tabletten voor de prijs van € 16,95 te bestellen. Dat bleek niet te kunnen. De aanbieding gold alleen als onderdeel van een
herhaalservice. Als klaagster één verpakking van 180 tabletten wilde bestellen, zou dat € 44,- kosten. Klaagster vindt dat misleidend.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Door de zin “bestel Movizin Complex met Wellvita’s leveringsservice” wordt duidelijk gemaakt dat het product met 50% korting besteld kan worden indien gebruik gemaakt wordt van de leveringsservice.
Klanten kunnen het product telefonisch bestellen of via de website. In beide gevallen krijgt men twee keuzes: een eenmalige aankoop doen, of bestellen met de leveringsservice. De prijzen staan op de website. Op de website wordt ook uitgelegd hoe de leveringsservice werkt: hoe vaak men een pakket zal ontvangen, en hoe de leveringsservice uitgesteld, gewijzigd of stopgezet kan worden. Deze informatie krijgt men uiteraard ook als men telefonisch gaat bestellen.
Het oordeel van de Commissie
In de krantenadvertentie staat: “Probeer met 50% korting”; “Bestel Movizin Complex met Wellvita’s leveringsservice” en “Tijdelijk voor € 16,95 180 tabletten”.
Met deze teksten wordt de indruk gewekt dat men (tijdelijk) € 16,95 betaalt voor een verpakking van 180 tabletten Movizin Complex. Deze prijs blijkt echter alleen te gelden als men kiest voor een serie (vervolg)leveringen van het product. Dit is essentiële informatie waar de consument duidelijk op attent gemaakt moet worden. Daarvan is in de krantenadvertentie geen sprake. De Commissie acht het niet voor de hand liggen dat de gemiddelde consument uit de zin “Bestel Movizin Complex met Wellvita’s leveringsservice”, dan wel uit het woord “leveringsservice” zonder meer begrijpt dat leveringsservice betekent ‘bij bestelling van meerdere hoeveelheden van 180 tabletten is de prijs € 16,95’. Uit de andere teksten in de uiting valt dit evenmin op te maken.
Dat een en ander volgens adverteerder wél duidelijk wordt uitgelegd op de website van adverteerder of door de klantenservice, maakt dit oordeel niet anders. De krantenadvertentie is een op zichzelf staande reclame-uiting en dient daarom als zelfstandige uiting, dus niet in combinatie met de website of een telefoongesprek met de klantenservice van adverteerder, te voldoen aan de regels van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Blijkens het voorgaande is sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.