a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2016/00571

Datum:

17-08-2016

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de op televisie uitgezonden infomercial van adverteerder, waarin een blender genaamd “de NutriBullet” wordt aangeprezen. In de infomercial wordt op verschillende momenten door de voice-over in respectievelijk het Nederlands en het Engels (met Nederlandse ondertiteling) het volgende gezegd:

1. “Verander in enkele seconden normaal eten in superfood met de NutriBullet voedsel-extractor, die al uw voeding tot op celniveau verpulvert waardoor u alle vitaminen, mineralen, vezels en gezonde voedingsstoffen in uw lichaam kunt opnemen.”

2. “Dit apparaat is ontworpen om de celwanden van voedsel te verpulveren om zo de voedingstoffen die er in zitten, vrij te doen komen. Daarmee verandert gewoon vers voedsel in superfood.”

In de infomercial vertelt een vrouwelijke kankerpatiënt over haar ervaringen met de NutriBullet. Zij zegt in het Engels volgens de met Nederlandse ondertiteling:

“Helaas bleek ik kanker te hebben…

(…)

Maar als je die pruik dan afzet en het resultaat van de chemo ziet, is dat heel moeilijk te verwerken. Ik was zo blij. Toen ik het effect voelde van die tweede NutriBlast (de Commissie: een groente-fruit drank die met de NutriBullet wordt gemaakt) was ik door het dolle heen van vreugde.”

 

De klacht

Dat de NutriBullet fruit (en dergelijke) op celniveau “opbreekt”, is volkomen onzin. De uiting is op dat punt misleidend. Door het tonen van een kankerpatiënt in de infomercial, die vertelt over haar ervaringen met de NutriBullet, wordt bovendien de indruk gewekt dat dit apparaat bijdraagt aan de genezing van kanker. Hoewel niet kan worden uitgesloten dat de consumptie van fruit en groente bijdraagt tot een dergelijke genezing, heeft dat niets te maken met de bewerking van fruit en groente door de NutriBullet. Het wekken van de suggestie dat de door de NutriBullet gemaakte fruit- en groentedranken een geneeskrachtige werking hebben, is misleidend. 

 

Het verweer

In de huidige commercial is het onderdeel dat doelt op “het afbreken op celniveau” aangepast zodat de klacht op dit onderdeel kan worden afgewezen. Het onderdeel waarin de vrouwelijke kankerpatiënt voorkomt, behoeft geen aanpassing. De vrouw vertelt immers haar eigen verhaal en zij geeft op geen enkele wijze aan dat zij door de NutriBullet genezen is.

De NutriBullet maakt het voor haar mogelijk om op eenvoudige wijze na haar chemotherapie voldoende vitaminen binnen te krijgen.

 

Het oordeel van de Commissie

1.  In de infomercial wordt gezegd dat met de NutriBullet (de celwand van) voedsel tot op celniveau wordt verpulverd waardoor allerlei voedingstoffen vrijkomen die door het lichaam kunnen worden opgenomen. De Commissie vat de klacht aldus op dat klager deze werking van het apparaat betwist en de uiting misleidend acht. Adverteerder heeft hiertegenover niet aannemelijk gemaakt dat de NutriBullet de door haar gestelde extra werking heeft vergeleken met de normale consumptie van voedsel. Zij heeft alleen gesteld dat zij haar infomercial  op het onderdeel van “het afbreken op celniveau” heeft aangepast. Nu de juistheid van de werking van het apparaat wat betreft het verpulveren van (de celwand van) voedsel tot op celniveau niet is komen vast te staan, gaat de commercial gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Commissie is tevens van oordeel  dat de gemiddelde consument door de onjuiste informatie  ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om deze reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Nu is gebleken dat op de website van adverteerder de gewraakte mededeling nog in infomercials en productomschrijvingen van de NutriBullet voorkomt, zal de Commissie adverteerder aanbevelen om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

2.  De Commissie is van oordeel dat in de infomercial niet de indruk wordt gewekt dat de NutriBullet bijdraagt aan de genezing van kanker. In de commercial zegt de vrouwelijke kankerpatiënt slechts dat zij het effect voelde van een NutriBlast. De Commissie begrijpt deze zin aldus dat de vrouw erop doelt dat zij zich beter voelde door het nuttigen van de groente- en fruitdrank. Een direct verband tussen het nuttigen van de Nutriblast en de genezing van haar ziekte wordt echter niet gelegd of gesuggereerd zodat de uiting op dit onderdeel niet misleidend is te achten. 

3. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht op grond van hetgeen onder 1 is vermeld de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken