De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial uitgezonden in de periode van 4 juni tot en met 17 juni 2012, met de volgende tekst:
“Meer weten over hersenen en voeding? Bestel de folder over hersenen en voeding van de Hersenstichting! Bel 070-3024747.”
De klacht
Klaagster stelt, kort samengevat, dat de radiocommercial geen melding maakt van kosten en dat ook tijdens het telefonisch bestellen van de folder daarover niets werd medegedeeld. Bij ontvangst van de folder bleek echter dat €1,50 in rekening werd gebracht. Klaagster acht de radiocommercial daarom misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is, ook na het gevoerde verweer, van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.
De voorzitter is van oordeel dat de gemiddelde consument niet op de hoogte kan worden geacht van het feit dat adverteerder voor het verzenden van de desbetreffende folder kosten in rekening brengt en hoe hoog deze zijn. De consument dient om die reden tijdig door adverteerder over die kosten te worden geïnformeerd. Nu klaagster stelt dat zij niet over die kosten is geïnformeerd en adverteerder zelf erkent dat de mogelijkheid bestaat dat aan klaagstergeen informatie over de kosten is gegeven, is naar het oordeel van de voorzitter sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c Nederlandse Reclame Code (NRC).
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.