De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding op adverteerders website www.saxionnext.nl van “een post-hbo opleiding fytotherapie”, “een post-hbo opleiding ‘Natuurvoeding en orthomoleculaire suppletie’” en “een post-hbo opleiding traditionele Chinese geneeskunde/acupunctuur”, alle “voor (natuur)artsen, hbo-bachelors in de gezondheidszorg en complementair werkende therapeuten”.
De klacht
De aangeboden “post-hbo opleidingen” betreffen opleidingen op CAM (complementary alternative medicine) gebied. De Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie NVAO heeft de CAM opleiding van Saxion Next beoordeeld als van onvoldoende niveau om de kwalificatie hbo te verdienen (zie het rapport “Verificatie hbo-ba CAM, Complementary and Alternative Medicine, Hogeschool Saxion Next” van 24 maart 2011). Voor zover klaagster bekend is er geen nieuw oordeel van de NVAO. In dat geval is de term “post-hbo opleiding” misleidend voor aanstaande cursisten.
De reactie van adverteerder
Het begrip “post-hbo opleiding is niet in wet- en regelgeving beschreven. Het staat instellingen vrij om dit begrip te gebruiken om het niveau van het onderwijs aan te geven, waardoor potentiële deelnemers zicht krijgen op het gewenste ingangsniveau. Omdat de opleiding CAM (nog) niet door een externe organisatie als post-hbo onderwijs is erkend, zal Saxion Next haar website – uiterlijk 1 oktober 2012 – aanpassen en het betreffende onderwijs aanduiden als cursus in plaats van post-hbo opleiding.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht – waarvan klaagster desgevraagd heeft meegedeeld dat zij deze handhaaft – de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
De aanduiding “post-hbo opleiding” suggereert dat het niveau van de door Saxion Next op haar website aangeboden CAM opleidingen gekwalificeerd wordt als hbo-niveau. Vast is komen te staan dat de betreffende opleidingen (nog) niet door een daartoe bevoegde organisatie als post-hbo opleidingen zijn erkend.
Gelet op het voorgaande gaat de bestreden uiting, voor zover daarin wordt gesproken over de “post-hbo opleiding” fytotherapie, ‘Natuurvoeding en orthomoleculaire suppletie’ en
traditionele Chinese geneeskunde/acupunctuur gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de voorzitter voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie – te weten de aanmelding voor een van de aangeboden CAM opleidingen – dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De voorzitter heeft nota genomen van adverteerders toezegging om de website aan te passen.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan – voor zover nog nodig – om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.