De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1) de volgende onderdelen van de website nuvoryn.nl:
– de subpagina “how it works” voor zover het betreft de mededelingen “Nuvoryn bevat specifieke ingrediënten die op specifieke vlakken helpen met afslanken” en “Nuvoryn werkt als een vetverbrander, en een stofwisseling- en energiebooster”,
– de subpagina “ingredients” voor zover het betreft de mededeling “Klinisch geteste ingrediënten, bewezen resultaten”,
– de subpagina”FAQ” voor zover het betreft de mededeling “Nuvoryn is een revolutionair afslankproduct dat uit 9 en natuurlijke ingrediënten bestaat waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze afslanken bevorderen”,
– de subpagina “testimonials” voor zover het gaat om mededelingen over gewichtsverlies,
– de subpagina “drweis” voor zover het betreft de mededeling dat Nuvoryn erkend is door artsen en door doktoren (zoals dr. M. Weis) “aanbevolen” wordt.
2) een promotiefilmpje op de hiervoor genoemde website en op youtube.com waarin soortgelijke mededelingen worden gedaan als hiervoor genoemd.
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat de uitingen door de hierboven genoemde mededelingen onjuiste informatie bevatten en misleidend zijn. Klager betwist dat de ingrediënten van Nuvoryn helpen met afslanken of anderszins de werking hebben die daaraan in de uitingen wordt toegeschreven. Van een klinisch bewezen werking is volgens klager geen sprake, nu van de elf referenties slechts drie als een verwijzing naar wetenschappelijk onderzoek kunnen worden beschouwd, en ook deze onderzoeken onvoldoende bewijs voor de geclaimde werking bieden. De testimonials zijn misleidend. Tevens is sprake van “misbruik aan autoriteit” door te zeggen dat Nuvoryn erkend is door artsen en door hen aanbevolen wordt.
De reactie van adverteerder
Adverteerder deelt, zakelijk weergegeven, mee dat de website is aangepast.
Het oordeel van de voorzitter
Ten aanzien van de instantie die over de klacht dient te oordelen
1) Aangezien adverteerder in het buitenland is gevestigd, is sprake van grensoverschrijdende reclame. De voorzitter acht termen aanwezig om de klacht zelf te behandelen, nu :
- de uiting in de Nederlandse taal is,
- het aangeprezen product bedoeld lijkt voor de Nederlandse markt, mede omdat testimonials worden gebruikt van personen met blijkbaar Nederlandse namen, zoals ‘Marieke”, “Matthijs” en “Annemarie”,
- er kennelijk een Nederlands aanspreekpunt is voor vragen en klachten over het product,
- men in het Nederlands een bestelling kan plaatsen,
- er een NL-domein wordt gebruikt,
- sprake is van zoekmachineoptimalisatie in Nederland, hetgeen onder meer blijkt uit Nederlandstalige Google top-ads bij het zoeken naar “Nuvoryn”.
Met betrekking tot de bestreden mededelingen over de werking van het product
2) Klager heeft gemotiveerd toegelicht dat de op de website genoemde referenties onvoldoende onderbouwing bieden voor de “bewezen” werkzaamheid van de natuurlijke ingrediënten in Nuvoryn, dat als een afslankmiddel wordt aangeprezen. Volgens klager kunnen van de elf referenties die in de uiting worden genoemd slechts drie als verwijzing naar wetenschappelijk onderzoek worden beschouwd. Klager heeft gemotiveerd gesteld dat ook die onderzoeken onvoldoende bewijs voor de geclaimde werking bieden. Op grond van hetgeen klager aldus onweersproken heeft aangevoerd, kan niet worden aangenomen dat de aangeprezen werking van die ingrediënten “wetenschappelijk bewezen” is, zoals in de uiting staat. Ook anderszins is die werking niet aannemelijk geworden. Niet gebleken is dat een of meer van de ingrediënten waarop de claim met betrekking tot de werkzaamheid is gebaseerd, voorkomen op de lijst met goedgekeurde claims als bedoeld in Verordening (EU) Nr. 432/2012 van de Europese Commissie van 16 mei 2012. Nu de werking van de beweerdelijk werkzame ingrediënten van Nuvoryn niet aannemelijk is, kan niet worden aangenomen dat het gebruik van Nuvoryn leidt tot de in de uitingen aan die ingrediënten toegeschreven afslankende werking. Evenmin is aannemelijk geworden dat Nuvoryn door zijn specifieke ingrediënten werkt als een “vetverbrander, en een stofwisseling- en energiebooster”.
3) Op grond van het voorgaande bevat de uiting onjuiste informatie met betrekking tot de van het gebruik van Nuvoryn te verwachten resultaten, een van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Met betrekking tot de bestreden testimonials
4) Op de website staan diverse testimonials van personen die beweren dat zij Nuvoryn hebben gebruikt en daardoor een groot gewichtsverlies hebben ervaren. Klager heeft onweersproken gesteld dat deze testimonials niet overeenkomen met onderzoekresultaten. De voorzitter is om die reden van oordeel dat niet kan worden aangenomen dat de testimonials op waarheid berusten. In zoverre is de uiting in strijd met artikel 9 NRC.
Met betrekking tot de mededeling dat Nuvoryn is erkend en wordt aanbevolen door artsen
5) De voorzitter is van oordeel dat de gemiddelde consument op grond van de hier bedoelde mededelingen zal aannemen dat Nuvoryn ook in Nederland door artsen als afslankmiddel is erkend en wordt aanbevolen. Klager heeft evenwel onweersproken gesteld dat Nuvoryn in de NHG-standaard “Obesitas M95” voor huisartsen niet wordt genoemd als voedingssupplement voor de behandeling van obesitas. Ook verder is niet gebleken dat in Nederland Nuvoryn door artsen is erkend en wordt aanbevolen. De in de uiting genoemde “Dr. Mark Weis” is, naar de voorzitter veronderstelt, buiten Nederland werkzaam. Nu in de uitingen ten onrechte de indruk wordt gewekt dat ook Nederlandse artsen Nuvoryn erkennen en aanbevelen, is in zoverre sprake van handelen in strijd met nummer 4 van de bij artikel 8.5 NRC behorende bijlage 1. Daarbij merkt de voorzitter op dat de verwijzing naar erkenning of aanbeveling door de beroepsgroep van artsen als zodanig op één lijn kan worden gesteld met een beweerdelijke erkenning of aanbeveling van een instantie als bedoeld in nummer 4.
6) Voorts merkt de voorzitter met betrekking tot de specifiek aan Dr. Mark Weis toegeschreven mededelingen op dat adverteerder in strijd met het verbod in artikel 12 aanhef en onder c van EG-verordening nr. 1924/ 2006 handelt door in de uiting te verwijzen naar een aanbeveling van een individuele arts. De voorzitter begrijpt de stelling van klager dat sprake is van “misbruik van autoriteit” als een impliciete verwijzing naar deze bepaling. Ook in zoverre treft de klacht doel. Door in strijd met genoemd verbod te handelen, voldoet de uiting niet aan het bepaalde in artikel 2 NRC dat reclame in overeenstemming dient te zijn met de wet.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van hetgeen onder 2), 3) en 5) is vermeld, acht de voorzitter de gewraakte reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.
Op grond van hetgeen onder 4) is vermeld, acht de voorzitter de gewraakte reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 9 NRC.
Op grond van hetgeen onder 6) is vermeld, acht de voorzitter de gewraakte reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC.
De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.