De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de website van adverteerder www.goodygoodstuff.coml. Hierin staat – voor zover hier van belang –:
“Goody Good Stuff
Berry Mix
Zachte zoete snoepjes met aardbei, framboos en cassis smaak.
Ingrediënten:
Suikerwerk, ingrediënten: glucosestroop, suiker, water, gemodificeerd zetmeel, geleermiddel (carrageen, gellan gom), voedingszuur (citroenzuur), zuurteregelaar (trinatriumcitraat), natuurlijke aroma’s, kleurstoffen (paprika extract, anthocyaninen), vlierbes extract, kokosolie, glansmiddel (carnaubawas). Dit product kan sporen van tarwe bevatten. Het aandeel gluten ligt onder de drempelwaarde van 20mg/kg wat past in een glutenvrij dieet.
Voedingswaarde per 100G:
Energie: 1439 kJ 339 kcal Vetten: 0.5g
Verzadigde vetzuren: 0.1g Koolhydraten: 84g
Waarvan suikers: 71g Eiwitten: 0.5g
Zout: 0.35g”
De klacht
Volgens klager impliceert de naam “Goody Good Stuff” dat het een gezond of goed product is en dat het beter/gezonder is dan ander snoep. Echter het percentage aan suikers en koolhydraten is volgens klager volledig vergelijkbaar met ander snoep, zoals Redband winegums. Ook de andere ingrediënten zijn vergelijkbaar met de ingrediënten die ook in ander snoep worden gebruikt. Het enige verschil is dat Goody Good Stuff geen dierlijke producten bevat, maar dat is geen gezondheidseffect, aldus klager. Het product bevat evenveel, zo niet meer suikers dan vergelijkbare producten.
Het verweer
Goody Good Stuff is snoepgoed dat vegetarisch is, vrij is van bepaalde allergenen én uitsluitend natuurlijke aroma’s en kleurstoffen bevat. Adverteerder meent dat de (merk)naam “Goody Good Stuff” voor snoepgoed op zichzelf niet gezien kan worden als een “claim”, en al helemaal niet als een voedingsclaim of gezondheidsclaim in de zin van de EU Verordening 1924/2006. Bovendien volgt uit het Teekanne-arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie dat de gemiddelde consument de gehele verpakking leest en niet bepaalde elementen – zoals de (merk)naam Goody Good Stuff – in isolatie. De ingrediëntenlijst is duidelijk over wat er wel en niet in het product zit. Mocht de gemiddelde consument “Good” opvatten als “goed” (hetgeen wordt betwist) en mocht er onduidelijkheid bestaan over waar dat “goed” dan op zou slaan (hetgeen wordt betwist), dan maakt de lijst van ingrediënten direct duidelijk wat er wel en niet in het product zit en is er dus geen sprake van misleiding.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter begrijpt de klacht aldus, dat klager de onderhavige reclame-uiting misleidend acht omdat de (merk)naam Goody Good Stuff de suggestie wekt dat het een gezond of goed product betreft, althans dat dit product gezonder of beter is dan concurrerende producten, terwijl dat volgens klager niet zo is.
De voorzitter is van oordeel dat van misleiding geen sprake is. De gemiddelde consument zal de (merk) naam niet opvatten als een gezondheids- of voedingsclaim in de zin van de EU Verordening 1924/2006. Indien en voor zover bij de gemiddelde consument op basis van de naam “Goody Good Stuff” al de indruk zou ontstaan dat dit snoepgoed gezonder of beter is dan andere vergelijkbare producten, wordt deze indruk voldoende weggenomen door de ingrediëntenlijst op de website.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.