De bestreden reclame-uiting
Het betreft de uiting op adverteerders website www.sportvoedingwebshop.com, waarin het product “AA Drink Energy Gel 35 gram” wordt aangeboden voor € 1,29. Onder de naam staan een beschrijving van de samenstelling en gebruiksmogelijkheden en een afbeelding van het product, met daarnaast een link met de tekst “Plaats in winkelwagen”.
Onderin de uiting staat: “De AA-Drink gels zijn niet meer leverbaar. Ze worden niet meer gemaakt door de fabrikant. Als je dit product besteld, wordt onze meest verkochte gel geleverd, namelijk de Gel Drink.”
De klacht
Klager heeft via de uiting de AA Drink Energy Gel besteld. Hij heeft daarbij de mededeling dat de AA Drink Gel niet meer leverbaar is en dat een ander product toegestuurd wordt, niet gezien. Omdat deze mededeling onderaan de pagina staat, bleef deze op de laptop van klager buiten beeld. Klager hoefde de beschrijving van het product ook niet te lezen. Hij kent het product en plaatste het direct in zijn winkelwagen. Pas toen de bestelling werd geleverd, werd het klager duidelijk dat hij een ander product ontving dan hij had besteld (en op de factuur stond vermeld). Klager is overigens niet tevreden over het toegezonden alternatieve product, omdat dit twee keer zo volumineus is en daardoor moeilijker mee te nemen is in het wielershirt. Bovendien zijn volgens hem de ingrediënten (de voedingswaarde) van het alternatief anders. Klager vindt het niet juist dat adverteerder een product blijft aanbieden waarvan hij weet dat dit niet meer geleverd kan worden. De uiting moet van de website worden verwijderd, aldus klager.
Het verweer
Adverteerder voert aan, verkort en zakelijk weergegeven, dat in de uiting duidelijk wordt meegedeeld dat de AA Drink Energy Gel niet meer leverbaar is. Omdat klanten naar een vervangend product vragen, wordt in de uiting een passend alternatief voorgesteld. Klager is de eerste die daarover een klacht indient, aldus adverteerder.
Het oordeel van de Commissie
1.
De bestreden uiting bevat het aanbod van AA Drink Energy Gel, compleet met prijsvermelding, beschrijving en afbeelding van dat product en een bestelknop. Vast staat dat AA Drink Energy Gel niet geleverd kan worden omdat het door de fabrikant niet meer wordt gemaakt. Er is dus geen sprake van een situatie waarin het product tijdelijk uitverkocht of om een andere reden tijdelijk niet leverbaar is. Eveneens staat vast dat adverteerder weet dat hij dit product niet zal kunnen leveren.
2.
Als een adverteerder een aanbod doet, dient hij ervoor te zorgen dat de consument daadwerkelijk van dit aanbod gebruik kan maken. De consument moet erop kunnen vertrouwen dat wat hij in de uiting ziet, het product is dat hij bestelt en ontvangt. Weet de adverteerder dat hij het aanbod niet gestand kan doen en het geadverteerde product niet kan leveren, zoals hier het geval is, dan dient adverteerder ervoor te zorgen dat de website zo wordt aangepast dat het product niet meer wordt aangeprezen en in de webshop wordt aangeboden. Adverteerder kan er niet mee volstaan op de website, onder de uitdrukkelijk te koop aangeboden AA Drink Energy Gel, de mededeling op te nemen dat bij bestelling van dit product een alternatief product wordt geleverd.
3.
Het voorgaande leidt tot het oordeel dat adverteerder heeft gehandeld in strijd met de redelijkerwijs van hem te verwachten zorgvuldigheid jegens consumenten. De uiting is daardoor in strijd met de vereisten van professionele toewijding. Omdat de uiting tevens het economische gedrag van de gemiddelde consument kan verstoren, is sprake van oneerlijke reclame als bedoeld in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
4.
Op grond van het vorenstaande beslist de Commissie als volgt.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.