De bestreden reclame-uiting
Het betreft de verpakking van het product Monster Energy Ultra 355 ml, voor zover hierop het volgende staat:
“Sommige mensen zijn nooit tevreden. Zodra ze hebben wat ze denken te willen, verlangen ze al naar meer. Onze team riders en Monster Girls zijn niet anders… en hebben de laatste tijd al wat hints gegeven.
Ze hebben ons om een nieuwe Monster drink gevraagd. Iets minder zoet, lichter van smaak, zonder calorieën. Maar wel met een complete dosis van onze Monster Energy mix.
Jawel, wit is het nieuwe zwart. We hebben alles uit de kast gehaald: Monster Energy Ultra.”
Samenvatting van de klacht
Op de verpakking wordt geïmpliceerd dat aan de wensen van de “team riders en Monster girls” is voldaan. Een van de wensen is “zonder calorieën”. Hierdoor verwacht de consument dat het om een drankje zonder calorieën gaat. Uit de voedingswaardetabel op de verpakking blijkt echter dat er in het drankje 2 kcal per 100 ml zitten. Dit komt neer op ongeveer 8,5 kcal in het hele product. 8500 calorieën is heel wat anders dan 0 calorieën.
Samenvatting van het verweer
De bestreden tekst is typisch een reclametekst die past in een traditie van storytelling waarbij een bepaalde sfeer wordt gecreëerd die in reclame gangbaar is. De gemiddelde consument weet dat deze tekst niet letterlijk, maar met een korrel zout moet worden genomen.
De mededeling “zonder calorieën” is bovendien een toegestane voedingsclaim. Adverteerder verwijst in dat verband naar de Verordening (EG) nr. 1924/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen (hierna: de Claimsverordening). Hierin is bepaald dat de voedingsclaim “bevat geen energie” is toegestaan voor een product dat “maximaal 4 kcal/100 ml bedraagt”. Het product bevat 2kcal/100ml energie. De mededelingen “zonder calorieën” en “bevat geen energie” zijn voor de gemiddelde consument synoniemen.
Ter vergelijking verwijst Monster onder meer naar de claims ‘vetvrij’, ‘suikervrij’ en ‘zoutloos’ in de Claimsverordening. Het is niet vereist dat het product geheel geen vet, suiker of zout bevat om deze claims te mogen maken. Het is toegestaan om termen zoals ‘vrij’, ‘loos’, ‘bevat geen’ en andere termen van gelijke strekking te gebruiken terwijl de betreffende component niet geheel afwezig is in het product, maar de hoeveelheid daarvan verwaarloosbaar is in overeenstemming met de maximumwaarden zoals gesteld in de Claimsverordening. Adverteerder verwijst naar dossiernummers 2019/00152 en 2021/00230 waarin de voorzitter heeft geoordeeld dat ‘vrij van’ claims niet altijd hoeven te impliceren dat er in absolute zin geen enkele aanwezigheid van een bepaalde stof wordt gegarandeerd. In plaats daarvan kan een levensmiddel in bepaalde gevallen worden aangeduid als ‘vrij van’ een bepaalde stof, zelfs als die stof tot een bepaalde hoeveelheid aanwezig is in het product. Hieruit volgt dat de claim “zonder calorieën” ook kan worden gemaakt wanneer een product, binnen de in de Claimsverordening gestelde grenzen, een verwaarloosbare hoeveelheid kcal bevat.
Tot slot verwijst adverteerder naar het Teekanne-arrest (Hof van Justitie EG 4 juni 2015, zaak C-195/14, r.o. 37) waarin is bepaald dat de consument, wiens beslissing tot aankoop van een product wordt bepaald door de samenstelling van het betrokken product, eerst de lijst van ingrediënten leest. Hetzelfde geldt voor de voedingswaardetabel. Hierin wordt in de directe nabijheid van de bestreden tekst vermeld dat het product 2 kcal / 100 ml energie bevat. Alle relevante informatie voor de aankoop van het product is dus direct beschikbaar.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft het verweer nader toegelicht aan de hand van een overgelegde pleitnota en vragen van de Commissie beantwoord. Voor zover nodig wordt op hetgeen ter zitting aan de orde is gekomen, ingegaan in het oordeel van de Commissie.
Het oordeel van de Commissie
1. De klacht kan zo worden opgevat dat op de verpakking van het product Monster Energy Ultra misleidende voedselinformatie wordt gegeven over de samenstelling van het product, omdat hierop wordt geïmpliceerd dat het product “zonder calorieën” is, terwijl uit de voedingswaardetabel blijkt dat het product 2 kcal energie per 100 ml bevat.
2. De Commissie oordeelt allereerst dat de uiting niet absoluut voorhoudt dat er in de energy drink geen calorieën zitten. Er wordt slechts beweerd dat “alles uit de kast is gehaald” om aan de vraag van de “team riders en Monster Girls” “om een nieuwe Monster drink” “zonder calorieën” te voldoen. Voor zover echter al aangenomen kan worden dat de gemiddelde consument de mededeling “zonder calorieën” opvat in die zin dat het product daadwerkelijk “zonder calorieën” is, geldt dat het product voldoet aan de voorwaarden die gelden voor een dergelijke voedingsclaim. In de bijlage bij de Claimsverordening is met betrekking tot de claim “bevat geen energie” het volgende bepaald:
“De claim dat een levensmiddel geen energie bevat, en elke andere claim die voor de consument waarschijnlijk dezelfde betekenis zal hebben, is alleen toegestaan gedaan als de energetische waarde van het product maximaal 4 kcal (17 kJ)/ 100 ml bedraagt.”
De claim “zonder calorieën” kan als een synoniem voor de claim “bevat geen energie” worden beschouwd. Nu de energetische waarde van het product 2 kcal per 100 ml bedraagt, is het toegestaan om de voedingsclaim “zonder calorieën” te gebruiken voor dit product.
3. Gelet op het bovenstaande beslist de Commissie als volgt.
De beslissing van de Commissie
De Commissie wijst de klacht af.