De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial ter stimulering van het eten van kalfsvlees. De commercial begint met de woorden “Kalfsvlees, waarom niet.” Vervolgens komt Rob Geus in beeld die naar een boerderij toeloopt, een witte jas aantrekt en zegt: “Er is de laatste tijd veel te doen rondom kalfsvlees. Maar waarom eigenlijk?” Daarna is te zien hoe Rob Geus mensen op straat interviewt. Nadat een geïnterviewde zegt dat men wel eens wat over kalfsvlees hoort, zegt de voice-over: “Wist u dat in Europa strikte regels gelden die het welzijn van kalveren garanderen? Er is zelfs kalfsvlees met het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming.” De commercial eindigt met Rob Geus die zegt: “Kalfsvlees. Daar wordt echt iedereen vrolijk van.”
De klacht
De commercial wekt de indruk dat het welzijn van kalveren is gediend door het consumeren van kalfsvlees. Als Rob Geus die bekend is als presentator van het televisieprogramma “De Smaakpolitie” zegt dat echt iedereen vrolijk wordt van kalfsvlees, bedoelt hij ook de kalveren zelf. Voorts kan uit de commercial worden afgeleid dat men beter kalfsvlees dan andere voedingsmiddelen kan eten, althans dat men kalfsvlees moet prefereren boven ander vlees als het gaat om dierenwelzijn. Volgens de commercial is het dierenwelzijn gemeten, maar dit is niet onderbouwd.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
Niet wordt gesuggereerd dat ook kalveren zijn gediend met het consumeren van kalfsvlees. Evenmin wordt gesuggereerd dat kalfsvlees beter zou zijn dan ander vlees of dat men kalfsvlees moet prefereren boven ander vlees als het gaat om dierenwelzijn. Het welzijn van de kalveren wordt gemeten door middel van het vaststellen van ijkpunten. Dit heeft geleid tot toekenning van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming voor sommige kalfsvlees producten. Voor dit kenmerk dient aan bovenwettelijk eisen te worden voldaan en de Dierenbescherming houdt hier strikt toezicht op. Rob Geus wordt niet als deskundige gepresenteerd. Van strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) is geen sprake.
De repliek
De boodschap van de commercial wordt van extra gezag voorzien doordat Rob Geus een witte jas draagt en bij de kijkers bekend is als iemand die op zoek gaat naar de herkomst van etenswaren. Er wordt bovendien verwezen naar het Beter Leven kenmerk. De combinatie van het beeldmerk van de Dierenbescherming en de tekst “Kalfsvlees. Daar wordt écht iedereen vrolijk van” is in strijd met artikel 8.2b NRC. Voorts is de commercial in strijd met de artikelen 2, 9 en 10 NRC.
De mondelinge behandeling
Adverteerder licht zijn standpunt toe en deelt daarbij mee dat op dit moment het Beter Leven kenmerk van toepassing is op ongeveer een kwart van de kalveren in Nederland.
Het oordeel van de Commissie
1) Niet kan worden gezegd dat de commercial de indruk wekt dat het welzijn van kalveren wordt gediend door het consumeren van kalfsvlees. De strekking van de commercial is dat, indien wordt gelet op het dierenwelzijn, er geen aanleiding is om af te zien van het eten van kalfsvlees. Voor zover wordt gezegd dat iedereen vrolijk wordt van kalfsvlees, wordt onmiskenbaar de consument bedoeld en niet de kalveren. Voorts wordt in de commercial niet gezegd of gesuggereerd dat men beter kalfsvlees kan eten dan ander vlees of andere voedingsmiddelen. De mededelingen over het kalfsvlees hebben geen vergelijkend karakter. Nu in die mededelingen duidelijk wordt verwezen naar Europese regels en naar het Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming, treft de stelling van klager dat die mededelingen niet zijn onderbouwd geen doel. Het feit dat Rob Geus betrokken is bij de commercial en hij een witte jas aantrekt, brengt niet mee dat de commercial in strijd is met artikel 9 NRC. Naar het oordeel van de Commissie is de commercial evenmin in strijd met de artikelen 2 en 10 NRC.
2) Klager maakt voorts bezwaar tegen de combinatie van het noemen van het Beter Leven kenmerk en de mededeling “Kalfsvlees. Daar wordt echt iedereen vrolijk van.” Volgens klager is dit misleidend. De Commissie stelt voorop dat de mededeling dat echt iedereen vrolijk wordt van kalfsvlees een absoluut karakter heeft. Dit wekt immers de indruk dat het consumeren van kalfvlees door iedereen als acceptabel wordt beschouwd. Uit de commercial blijkt dat deze mededeling specifiek verband houdt met het feit dat kalfsvlees in opspraak is geweest wegens het welzijn van kalveren. De boodschap van de commercial is dat dit ten onrechte is. In de commercial wordt dit ondersteund door beelden van kalveren in een stal en door te verwijzen naar de strikte regels die gelden om het welzijn van kalveren te garanderen en het Beter Leven kenmerk.
3) Niet in geschil is dat om voor het Beter Leven kenmerk in aanmerking te komen, voldaan dient te zijn aan bovenwettelijke eisen, onder meer met betrekking tot het Hb gehalte van het bloed. Indien, zoals noodzakelijk is voor toekenning van het Beter Leven kenmerk, het Hb gehalte van de kalveren minimaal 6 is, is zeker dat de kalveren geen bloedarmoede hebben. De wettelijke norm is 4,5 Hb. Adverteerder heeft ter vergadering meegedeeld dat op dit moment het Beter Leven kenmerk van toepassing is op ongeveer een kwart van de kalveren in Nederland. Nu vaststaat dat driekwart van de kalveren in Nederland niet in aanmerking komt voor het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming en uitsluitend bij toekenning van dit kenmerk is gegarandeerd dat de kalveren geen bloedarmoede hebben, kan naar het oordeel van de Commissie niet worden gezegd dat op dit moment echt iedereen vrolijk wordt van kalfsvlees. Ook indien rekening wordt gehouden met het feit dat aan reclame een zekere mate van overdrijving inherent is, is de uiting te absoluut en om die reden misleidend.
4) Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Het is onmiskenbaar de bedoeling van de commercial om de consument ertoe te bewegen om kalfsvlees te kopen, dit door de indruk te wekken dat er op het punt van dierenwelzijn geen bezwaar meer kan zijn tegen het eten van kalfsvlees. Uit het bovenstaande volgt dat deze boodschap in zijn algemeenheid onjuist is. De uiting is daarom oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van hetgeen onder 2 tot en met 4 is vermeld, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.