De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie voor Blue Band Goede Start! brood. Daarin staat onder de foto van een als verpleegster verkleed meisje, dat een witte boterham eet, onder meer:
“Zorgzame verpleegsters eten wit waar volkoren in zit”. Verder wordt over dit brood onder meer gezegd:
“(..) is net zo lekker als witbrood en bevat, net zoals volkorenbrood, vezels, eiwitten, ijzer en vitamine B1, B3 en B6”.
De klacht
Gesuggereerd wordt dat het aangeboden witbrood net zo goed is als brood dat gebakken is van 100% volkorenmeel uit de volle graankorrel met hierin alle fytonutriënten, vitamines, mineralen en spoorelementen en vezels. In werkelijkheid is het brood “leeg” en aangevuld met 3 B-vitamines, wat ijzer, wat eiwitten, en vezels die geenszins overeenstemming vertonen met vezels uit volkorenbrood.
Klager acht de uiting misleidend.
Het verweer
Van strijd met de Nederlandse Reclame Code is geen sprake.
Blue Band Goede Start! brood onderscheidt zich van gewoon witbrood doordat hieraan vezels, eiwitten, ijzer en vitamine B1, B3 en B6 zijn toegevoegd tot het niveau zoals aanwezig in volkorenbrood.
Adverteerder claimt niet dat haar brood identiek is aan of even gezond is als volkorenbrood.
De aanwezigheid van voornoemde voedingsstoffen in Blue Band Goede Start! brood is een belangrijke eigenschap, die adverteerder onder de aandacht van het publiek mag brengen.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft onweersproken meegedeeld dat aan Blue Band Goede Start! brood vezels, eiwitten, ijzer en vitamine B1, B3 en B6 zijn toegevoegd, tot het niveau waarop deze voedingsstoffen in volkorenbrood aanwezig zijn. De Commissie deelt de opvatting van adverteerder dat deze eigenschap onder de aandacht van het publiek dient te kunnen worden gebracht, maar de wijze waarop dat in de gewraakte advertentie gebeurt, acht de Commissie te absoluut. De Commissie heeft hierbij het oog op de aanhef: “Zorgzame verpleegsters eten wit waar volkoren in zit”. Het tweede gedeelte van deze zin acht de Commissie te stellig, nu niet is gebleken dat volkoren deel uitmaakt van Blue Band Goede Start! brood. De Commissie wijst er in dit verband op dat in Van Dale “volkoren-” wordt gedefinieerd als: “waaruit de zemelen niet verwijderd zijn” en “volkorenbrood” als: “brood waarin de gehele korrel, grof gemalen, verwerkt is”.
Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de advertentie onduidelijk ten aanzien van de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Dat in de tekst onder de aanhef is vermeld dat Blue Band Goede Start! brood “net als volkorenbrood” bepaalde, nader genoemde voedingsstoffen bevat, doet niet aan het oordeel van de Commissie af.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.